< p>

Content: king of jeukwoord?

Content: king of jeukwoord?

Geschreven door Esther

Content heeft effect. Het is relatief gezien een low-budget marketingvorm die, mits goed uitgevoerd, geloofwaardig is. Contentmarketing is misschien wel belangrijker dan ooit. De mediaconsumptie nam sterk toe in de lockdown. Iedereen ging op zoek naar informatie enerzijds en entertainment anderzijds. Contentmarketing bleek voor opdrachtgevers de juiste manier om ondanks werk op afstand goed in beeld te blijven bij klanten, collega’s, relaties en zelfs prospects. Esther en Jacomine houden zich veel bezig met content en staan open voor nieuwe inzichten en inspiratie. Zij ‘bezochten’ de Content Conference 2021 (#coco21) van Frankwatching. Hun belevenissen:

Content Conference 2021

Wat is content eigenlijk? Wat kun je ermee? Wat werkt en wat juist niet? Wat staat er in een contentplan? Wat zijn de lessen die experts ons leren? Jacomine en Esther houden zich professioneel bezig met content bij Catapult en staan open voor nieuwe inzichten en inspiratie. Reden om deel te nemen aan de Content Conference 2021 (#coco21). Content Conference 2021 is een initiatief van Frankwatching. Een prettig contentplatform als je geïnteresseerd bent in marketing, communicatie, social media en aanverwante technologie. Experts delen er hun kennis en ervaringen via verhalen, webinars, whitepapers en andere downloads, boeken en events.

Vormgegeven inhoud

Content betekent eigenlijk gewoon inhoud. Maar wat we ermee bedoelen is “vormgegeven inhoud”. Dat is de definitie die contentcoach Vincent Mirck vaak gebruikt. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om tekst, beeld, video, geluid, een animatie of een combinatie van verschillende vormen. Tijdens de conferentie ging het vooral over content voor online communicatiemiddelen en kanalen.

Verhalen vertellen

Met content breng je een verhaal over de bühne, converseer je met jouw wereld. ‘Storytelling’. In een expertsessie liet Tanja Jans weten hoe Gemeente Utrecht dat doet. Inwoners hebben weinig op met de beleidsplannen die geschreven worden. Utrecht brengt beleid tot leven met content op social media. “Wat zie je in de stad van ons beleid?” Storytelling helpt beleid praktisch en begrijpelijk aan te bieden aan zo veel mogelijk mensen. Tanja laat een voorbeeld zien van een thema dat viraal ging: de visdeurbel. Google maar eens.

Waarover moeten we vertellen dan?

Hebben we steeds wat nieuws te melden? Waar moet het nu weer over gaan? Help, hoe bouw ik een buffer van content op, zodat ik altijd en met regelmaat iets te publiceren heb? Een tip, wederom van Vincent Mirck: “focus op houdbare (en herbruikbare) content”. Hoe? Vincent laat ons in de rol kruipen van respectievelijke artiest en leert ons hoe je hits maakt. Hoe je als archeoloog schatten ontdekt en content relevant maakt voor een breed publiek en de dichter die steeds dezelfde content op wel honderd manieren inzet.

Medium is the message

Kirsten Jassies deelt ideeën over Instagram en TikTok. “Zeg niet te snel: daar zitten mijn zakelijke doelgroepen niet”. In deze visuele kanalen zit groei en we kunnen er veel van leren. Om de huidige online wereld te begrijpen moeten we de media en hun algoritmen begrijpen. “The medium is the message”. Het communicatiemiddel en het kanaal bepalen hoe een bericht bij mensen binnenkomt en hoe zij het interpreteren. Hoe zit jij er nu bij? Scan je je mail even snel onderweg, ben je aan het werk en kun je tips direct in de praktijk brengen? Sta je in de pauzestand en laat je je achteroverleunend met een kop koffie inspireren? De algoritmen sturen op emoties. Swipend en scrollend blijven mensen juist hangen bij en reageren zij op berichten waar ze heel blij of juist heel boos van worden. Wat te doen? Je kunt je berichten extremer formuleren en meedoen aan de polarisatie. Leent jouw communicatie zich daar niet voor, wees dan origineel. “Stop met plaatje, praatje”, aldus Kirsten. “Val op in kleur, vorm, format en boodschap, zodat mensen stoppen voor jouw bericht.” Maar voor je begint: verdiep je oprecht in je doelgroep. Wat speelt er in het leven van je volgers? Hoe inspireer, raak of help je ze?

Stories

“De kanalen leren en hergebruiken ook van elkaar”, vervolgt Kirsten. Wat werkt op TikTok, komt ook naar Instagram, Facebook en LinkedIn. Denk aan de stories: tijdelijke, korte berichten waar je horizontaal doorheen gaat. Zakelijk worden de stories nog beperkt ingezet, terwijl deze je de mogelijkheid geven om een-op-een met je volgers te communiceren. Openbare reacties kun je niet geven op stories. LinkedIn heeft nog niet veel tools voor ‘mooie’ publicaties. Maar wat niet is, komt vast snel. Een paar tips voor stories die we meteen gaan inzetten:

  • Kies een aantal vaste formats
  • Vertel een verhaal in 5-7 aan elkaar gekoppelde clips van enkele seconden
  • Voeg altijd een clip met een interactie-element in zoals een peiling of een AB-test

Effect aantonen

Goede content verkoopt, of beter verspreidt, zichzelf. Maar die moet wel steengoed zijn om op te vallen in de online informatieoverload. Om nog maar te zwijgen over te slimme algoritmen die voor elk medium weer anders zijn. Belangrijk voor (organisch) online succes zijn je vindbaarheid en daarmee groeiende bekendheid. Datagedreven technieken en modellen helpen om je content effectiever te maken. De redactie van Frankwatching gebruikt het model SEE, THINK, DO, CARE om de online klantreis van ‘volgers’ te optimaliseren. Om dat model goed in te kunnen vullen zijn inzicht in je doelen en doelgroepen voorwaarde. Invulling van het STDC-model leidt tot jouw succesformule, waarmee je succes kunt vieren met je redactieteam, maar ook aantoonbaar maakt voor het management en continu blijft doorontwikkelen. Het is geen hogere wiskunde en gaaf om te zien dat wat je creëert ook zinvol blijkt.

Wat is echt en wat is nep?

Wat nog wel ver ons bed is, is wat er allemaal kan met zogenaamde ‘synthetische media’. Spreker Jarno Duursma ziet kansen voor het bedrijfsleven met kunstmatige creativiteit. Denk aan virtual en augmented reality. Wat is echt en wat is nep, zie jij het nog? Maar 2% van de deelnemers aan de conferentie heeft niets met deze nieuwigheid. 23% ziet nu al kansen, 32% kijkt de kat uit de boom en 42% is bezorgd over de gevolgen en plaatst kanttekeningen bij de ethische kant.

Lekkerst voor het laatst

17 juni, de dag van de online Content Conference. Een warme dag vol inspiratie en ideeën voor betere content. ‘Zou je dit evenement aanbevelen?’ is de laatste poll in de veelgebruikte chat. Wij zeggen: ja! Wat het meest is bijgebleven? Het betoog van Japke d. Bouma op het eind: mogen we het nu weer over de inhoud hebben? Zij wijst ons op de ‘jeukwoorden’ die we dag in dag uit gebruiken. Woorden waar je jeuk van krijgt, waar niemand meer naar luistert of van weet wat ze nu eigenlijk precies betekenen. Waarom dan die woorden gebruiken?

  • Om gewichtig te doen
  • Voor het verdienmodel (je kunt er workshops over geven)
  • Omdat je eigenlijk niet precies weet hoe het zit
  • Of om te liegen

Japke gaf geweldige voorbeelden en ook op de chat ging het los. Content is emotie. Schaterlach 😂 en schaamrood op de kaken 🤭 wisselden elkaar af. Eigenlijk is content zelf ook zo’n jeukwoord, maar we weten zo een-twee-drie geen ander woord dat de lading dekt. Het boek van Japke ‘Ga lekker zélf in je kracht staan’ gaan wij deze vakantie lezen!

Esther en Jacomine

Esther

Geïnspireerd geraakt?

jouw website
2022 proof?