< p>

Hoe onze designers denken over design en branding

Hoe onze designers denken over design en branding

Geschreven door Esther

Eén van onze ‘fields’ is design. Design dat overigens nooit op zichzelf staat, maar altijd voortkomt uit een gekozen merkstrategie en merkidentiteit. Design zie je overal om je heen, is multi-toepasbaar en herkenbaar. Bewust of onbewust. Catapult is blij met een sterk designersduo: Lotte en Niek. Beide zijn grafisch ontwerper. Ze zijn heel verschillend, maar vullen elkaar perfect aan. Lotte is 27 jaar en woont in hartje Zwolle, Niek is 38 jaar en woont met zijn gezin in Haarle. Hoe denken zij over design en branding en wat inspireert ze?

Wat zijn de designtrends van dit moment?

Lotte: Ik geloof in de eerste plaats in ontwerpen die de kern van een merk raken, los van de trends. Het design moet enerzijds dynamisch en tegelijk tijdloos zijn. Organisch meegroeien met het merk. Terug naar de vraag: de ‘gradient’ is terug van weggeweest! Een verloop in het design. En na een lange periode van plat ontwerp, zien we weer meer schaduw en lichtwerking. Daarnaast is de ‘dark mode’ in opmars: bijvoorbeeld apps die je naar een donkere variant omtovert.

Niek: Binnen de typografie worden veel ‘extended fonts’ toegepast. Lettertypen waarvan de karakters extra breed zijn. Hieronder zie je er een van Pangram Pangram Foundry. Die breedte van de letters associeer je met bravoure en kracht. Optimisme en borst vooruit, zeg maar! Dat kunnen we wel gebruiken in deze tijd. Daarnaast krijgt de combinatie typografie en beeld volop aandacht. En dan vooral gelaagdheid daartussen. Beheers je dit goed, dan creëer je hiermee een prettig gevoel van vrijheid en dynamiek.

Waaruit halen jullie inspiratie?

Lotte: Inspiratie vind ik overal en nergens. Een idee popt op tijdens een potje Cluedo, onder de douche, in het bos of in de stad. Op onverwachte momenten, maar ook in brainstorms met ons team. Aan Niek heb ik een goede sparringpartner. We verrijken elkaars ideeën. Ik heb een fijne, relaxte omgeving nodig en ruimte in mijn hoofd. Stress is de nummer 1 killer van creativiteit.

Niek: Ik vind het fascinerend om te zien hoe merken meebewegen met veranderende tijden. Neem Corona. Daar had niemand, laat staan een merkstrateeg, rekening mee gehouden. Laat jouw merk nu net ‘toegankelijkheid’ als kernwaarde hebben, terwijl juist die toegankelijkheid ter discussie staat. Merken ontstaan pas ná de tekentafel, daar moeten merkwaarden lading krijgen en merkbeloften waargemaakt worden. Dat vereist creativiteit en aanpassingsvermogen.

Kunnen jullie een voorbeeld noemen van een positieve ontwikkeling in de designwereld?

Niek: Kunstacademies blijven in staat talent aan te trekken en af te leveren aan bijvoorbeeld designbureaus. De opleidingen evolueren mee. Dat zien we ook bij onze stagiairs. Ze leren op de academie om anders te kijken en zijn hard nodig om de merken van de toekomst te kunnen creëren.

Lotte: Ook mooi om hier als stagebegeleider bij betrokken te zijn. En natuurlijk worden er online enorme stappen gezet. In webdesign zit steeds meer beweging. Er vindt veel interactie plaats tussen ontwerp en gebruiker. Webdesign verschuift van functioneel naar intuïtief.

Welk merk hadden jullie zelf willen bedenken?

Lotte: Beste merkidentiteit van Nederlandse bodem? Dan denk ik aan Alzheimer Nederland, ontworpen door Studio Dumbar. Helder in één oogopslag.

Niek: Nike. Zo enorm tijdloos. Die power en eenvoud vind ik nog steeds fantastisch.

Er zijn veel bedrijven die in de Corona-tijd niet stil blijven zitten, maar het juist aangrijpen om te rebranden. Op welke eigen rebranding zijn jullie trots?

Lotte: Voor Brandweer Twente bedachten we onlangs een ontzettend toffe campagne, wat tegelijkertijd een rebranding is voor het merk Brandweer Twente. In zowel beeld als tekst zit pit. Een tikkeltje gedurfd, daar houd ik van.

Niek: De landelijke naamsbekendheidcampagne en rebranding voor vastgoedfinancier RNHB startte al voor Corona. In een pitch werden wij uitgedaagd. Inmiddels staat er een volwassen merkidentiteit met heldere merkwaarden, een merkbelofte en visuele identiteit.

Kun je iets zeggen over ons eigen merk? Waar staat het voor?

Niek: Alles wat Catapult doet is verrassend creatief, slim doordacht en heel praktisch. Dat zijn onze merkwaarden en die blijven. Het design moet die merkwaarden visualiseren en versterken. Daarin zit continu beweging. De eerste stap hebben we al gezet: we vereenvoudigen in een steeds complexer wordende wereld.

Lotte: Inderdaad: gewoon goed, doelgericht en zonder poespas. We schaven continu aan ons design. Gaan meer en meer naar zwart/wit. Het knaloranje van enkele jaren terug, passen we nog minimaal toe. Less is more.

Welke merken die jullie bij Catapult ontwikkelden springen eruit?

Lotte: Op nummer één staat voor mij de identiteit die we ontwikkelden voor de Vrijwillige Landstorm. Het logo heeft een mooie hiërarchie: op afstand lees je eerst ‘Vrij land’. Hier hebben onze voorouders hard voor gestreden.

Niek: Voor mij is dat de visuele identiteit voor Stadscampus Connect-U. Hoewel het logo al bestond, hebben we in deze pitch met een vrij simpele design-ingreep waarde toegevoegd. Enorm krachtig in al z’n eenvoud.

Meer design zien van Catapult? Check dan onze eyeopeners en eyecatchers.

Esther

Geïnspireerd geraakt?

Mail Esther

Bepaal de
koers van
jouw merk