interne-communicatie-3-praktische-tips

Interne communicatie:
3 praktische tips

Interne communicatie:
3 praktische tips

Geschreven door Jacomine

Stel, je hebt de resultaten van je medewerkerstevredenheidsonderzoek terug. Resultaat: 7,1. Mooi cijfer, maar je vindt het niet voldoende. Want je weet, tevreden en bevlogen medewerkers zijn bereid om net dat stapje extra te zetten. En dat wil elke werkgever, toch? Maar hoe ga je hiermee aan de slag? In dit artikel geef ik je 3 praktische tips hoe jij de interne communicatie kunt verbeteren van jouw organisatie.

Interne communicatie, een containerbegrip

Je kunt eigenlijk veel onder interne communicatie scharen. Maar waar moet je dan beginnen? En hoe zorg je ervoor dat collega’s blij worden van het werk dat je doet als je aan de slag gaat met interne communicatie? Jouw bedrijf heeft een missie, visie, strategie en kernwaarden. Deze geven richting aan je bedrijf. Alles wat je doet, spiegel je aan deze strategie. Leg in je eigen interne communicatiemiddelen altijd de link met de strategie. Dat geeft medewerkers houvast en inzicht in de eigen bijdrage aan de doelstellingen van de organisatie. Hoe je dit vormgeeft?

#1 Deel de strategie van jouw organisatie

Natuurlijk kan nooit iedere medewerker tot in detail weten wat de strategie van de organisatie is. Maar toch is het goed om de stand van zaken van de strategie regelmatig te herhalen. Doe dit bijvoorbeeld in een maandelijkse vlog, webcast of in een kwartaalbijeenkomst. Door het regelmatig te herhalen, komt er een cadans in en gaan medewerkers sneller herkennen dat het over de strategie of strategische thema’s van de organisatie gaat. Op die manier houd je het laagdrempelig en zorg je dat medewerkers ook zelf gaan nadenken over hun bijdrage aan de resultaten van de organisatie.

#2 Vertel de succesverhalen

Binnen iedere organisatie zijn medewerkers die trots zijn om voor een bedrijf te werken. En natuurlijk mag je daar als manager en leidinggevende zelf ook tussen staan. Maak van deze collega’s je ambassadeurs en teken de verhalen op. Stimuleer bedrijfstrots en passie en deel kennis en ervaringen, dan komen de verhalen vanzelf op gang. Deze mooie verhalen kun je intern delen, maar natuurlijk ook gebruiken voor marketingcommunicatie of arbeidsmarktcommunicatie. Zo zijn de verhalen op verschillende manieren inzetbaar. En dan delen maar! Als medewerkers zelf de content van de website ook nog op eigen social mediakanalen delen, wordt de betrokkenheid nog hoger.

#3 Breng stakeholders in kaart

Wie zijn de belangrijkste mensen binnen je organisatie? Denk naast de medewerkers aan de MT tafel ook juist aan de medewerkers die zich niet zo snel uitspreken. Vraag naar hun gedachten en hoe zij over hun bijdrage in de strategie van de organisatie denken. Organiseer eens een medewerkerslunch rondom een specifiek onderwerp. Zijn de resultaten van het medewerkerstevredenheidsonderzoek binnen en wil je meer weten over de gegeven antwoorden? Nodig 5-10 medewerkers uit om tijdens een lunch van gedachten te wisselen. Door een specifiek onderwerp aan te stippen en het aantal medewerkers te limiteren, gaan medewerkers die anders niet zo snel geneigd zijn iets te zeggen, zich ook uitspreken.

En nu?

Ja, een mooi verhaal, maar hoe ga ik er morgen mee aan de slag? Begin met kleine stapjes en bekijk goed wat past binnen jouw organisatie. En natuurlijk hoef je dit niet allemaal zelf te doen. Onder het genot van een kopje koffie denk ik graag met je mee. Of we gaan als CoCreator of als CoWorker voor je aan de slag. Tot snel!

Jacomine

Geïnspireerd geraakt?

Mail Jacomine