Door Herald
We krijgen een nieuw pensioenstelsel: Wet toekomst pensioenen. Deze omvangrijke operatie is voor pensioenfondsen ook een grote communicatie-uitdaging. Niet alleen moeten de regelingen worden aangepast, administraties overgezet en opgebouwde gelden ‘ingevaren’, maar ook moeten (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden worden meegenomen in het veranderproces.
Als verplicht onderdeel van het transitieplan moet er een communicatieplan worden opgesteld. De AFM legt de lat hiervoor, in de uitgegeven leidraad, hoog. En gaat ook beoordelen of het communicatieplan voldoet aan een groot aantal eisen. Daar wordt menig fondsbestuurder zenuwachtig van.
Grote valkuil voor fondsen en bestuurders is dat te snel naar het instrument ‘kennis verhogen’ gegrepen wordt. Veel zenden, uitleggen, herhalen en nog eens uitleggen. Lang geleden leerden we dat als je de kennis vergroot, de houding vanzelf positiever werd en dan het gewenste gedrag automatisch volgde. En in die overtuiging zijn veel pensioenfondsen blijven steken. Het communicatievak gelukkig niet. Wij weten al lang dat het zo niet (meer) werkt.
Een mens neemt 95% van de dagelijkse beslissingen onbewust. En beslissingen waarvan we zelf denken dat we die bewust nemen, zijn ook nog eens voor grootste deel bepaald door beeldvorming. Van wat we denken te weten over een onderwerp. Wat blijft er over? Hoeveel beslissingen nemen we volledig rationeel? Zo goed als niets. Dus waarom zou je daar wel het grootste deel van je tijd, energie en je communicatiebudget in steken?
Het is veel effectiever om (ook) te kijken op welke manier je de beeldvorming bij je doelgroepen rondom het thema pensioen kunt beïnvloeden. Of hoe je het vertrouwen in het fonds kunt verhogen. Kortom, ga je aan de slag met jouw Wet toekomst pensioenen communicatie? Vergeet het irrationele niet!
Tot zover de Wet toekomst pensioenen in vogelvlucht. Mocht je nog meer willen weten of verdere vragen hebben over WTP-communicatie? Neem gerust contact met ons op contact@catapult.nl of bel naar (0548) 654 954. Meer weten over communicatie in het algemeen? Lees meer in onze updates!