Gemeente Hellendoorn
Hoe maak je een groot en soms abstract onderwerp als de energietransitie concreet en geen ‘ver-van-mijn-bed’-show? Voor die uitdaging stond de Gemeente Hellendoorn een jaar geleden. Want hoe neem je inwoners mee en laat je zien welk effect dit heeft op hén, om zo draagvlak te creëren voor de toekomst? Die uitdaging gingen we graag aan met de gemeente.
De uitdaging
De Gemeente Hellendoorn staat midden in de energietransitie. Maar hoewel veel inwoners de term wel kennen, is lang niet altijd duidelijk wat die transitie nu concreet betekent. En al helemaal niet wat dit voor hén inhoudt. De vraag van de gemeente: een campagne die inwoners bewust maakt van de energietransitie waar Gemeente Hellendoorn momenteel doorheen gaat, zonder zware of belerende toon. Duidelijk, herkenbaar en luchtig.
Onze aanpak
Lees meerCatapult ontwikkelde het campagneconcept ‘Alle kleine beetjes helpen’. Het uitgangspunt: verduurzaming hoeft niet te beginnen met grote, dure ingrepen zoals zonnepanelen of een warmtepomp. Ook kleine stappen maken verschil.
We maakten gebruik van het beïnvloedingsprincipe van consistentie – wie ja zegt tegen een kleine stap, zet makkelijker een volgende. De hoofdrol in de campagne legden we bij inwoners zelf. Met fotografie en korte quotes lieten we zien dat je buurman of buurvrouw al een eerste stap zette: folie achter de radiatoren of een regenton in de tuin. Herkenbare voorbeelden, zonder dure investeringen of veel moeite. Op deze manier kozen we voor een herkenbare en laagdrempelige insteek.
De uitvoering
De campagne werd afgetrapt met een animatie, volledig ontwikkeld in de stijl van de campagne. In het storyboard lichten we de verschillende onderwerpen uit die de gemeente bespreekbaar wilde maken, maar dan op een laagdrempelige en toegankelijke manier.
“De animatiestijl vroeg om een balans tussen illustratie en fotografie. De uitdaging was om binnen de bestaande campagnestijl een substijl te ontwikkelen waarin beide elementen natuurlijk samenkwamen. Zonder visueel af te wijken van het oorspronkelijke concept en tegelijk toch iets neer te zetten wat aansluit bij de inwoners.”, vertelt onze motion designer Mark.
Naast het storyboard en design verzorgden we ook de voice-over. Bovendien knipten we de animatie op in korte delen, zodat deze los konden worden ingezet op social media. Zo haalden we veel content uit één ontwerp. Functioneel én herkenbaar.
Verder vertaalden we het concept door naar:
De campagne liep bijna een jaar en werd in fases ingezet. In de eerste periode lag de nadruk op bewustwording. Later maakten we de stap naar activatie. Hier stuurden we de campagne richting het aanvragen van een regenton, aangezien er deze periode een subsidie voor beschikbaar was. Daarmee groeide niet alleen het bereik, maar ook het aantal concrete aanvragen. Dit leide tot meer dan 500 klikken naar de landingspagina.
De impact
‘Alle kleine beetjes helpen’ maakte de energietransitie tastbaar en dichtbij. De campagne genereerde bijna 900.000 vertoningen aan mensen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Hellendoorn. Door herkenbare inwoners in beeld te brengen en kleine stappen centraal te stellen, ontstond bewustwording zonder belerend of betuttelend te zijn. Een stijl en concept die zich ook in de toekomst gemakkelijk laat doorontwikkelen.
“De energietransitie voelt voor veel inwoners als een ver-van-mijn-bedshow. Dankzij deze campagne wisten we het onderwerp dichtbij te brengen en op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken. We merkten dat inwoners de eerste stappen al zetten, wat waardevol is met het oog op de toekomst. De samenwerking met Catapult was prettig en effectief – samen hebben we een basis gelegd voor meer draagvlak in de komende jaren.”, aldus Bas Oonk, programmamanager duurzaamheid bij de gemeente Hellendoorn.