Publiekscampagne
Kenniscentrum Mensenhandel Twente
Het Kenniscentrum Mensenhandel zet zich in tegen mensenhandel in Twente. Het doel is uiteindelijk mensenhandel te verminderen door in te zetten op preventie, signalering en ondersteuning van slachtoffers, verdachten en daders. Maar hoe laat je de inwoners van Twente weten wat mensenhandel is? En hoe maak je iets wat onzichtbaar is zichtbaar? Wij gingen aan de slag om het onzichtbare zichtbaar te maken.
Lees meer
“Catapult heeft goed geluisterd naar ons verhaal en dat vertaald in een prikkelend concept. Mensenhandel is best een lastig thema maar het is hen gelukt om een aansprekende manier te vinden om rond dit thema bewustwording te creëren bij de inwoners van Twente.”
Wat we deden?
De meeste inwoners van de 14 Twentse gemeenten hebben geen idee wat er met mensenhandel bedoeld wordt. Vaak is de eerste gedachte het handelen in mensen. Daarnaast is mensenhandel niet zichtbaar, waardoor het voor de meeste inwoners in Twente iets is wat hier niet gebeurt. Maar niets is minder waar! Zelfs in Twente komen diverse vormen van mensenhandel voor. We ontwikkelden de publiekscampagne ‘Onzichtbaar…maar waar’. Met als doel om de term mensenhandel te laden. Hierdoor laten we aan de inwoners zien wat mensenhandel is en creëren we bewustwording.
Stappenplan
- We bedachten een onderscheidend campagneconcept ‘Onzichtbaar…maar waar’’;
- We vertaalden dit concept naar een krachtig en herkenbare campagnestijl;
- De campagnestijl kwam tot uiting op citydisplays die zichtbaar waren in alle 14 Twente gemeenten. Aan de citydisplays voegden we de tekst ‘Zelfs in (naam gemeente)’ toe. Hierdoor trokken we extra attentiewaarde;
- Om de boodschap te versterken, kozen we voor een combinatie van off- en online middelen. We ontwikkelden animaties, banners en schreven prikkelende teksten die werden ingezet voor social advertising op Facebook, Instagram en zichtbaar waren op diverse online regionale kranten als Tubantia.nl en deStentor.nl;
- En we schreven social media berichten voor de organische posts voor het Kenniscentrum Mensenhandel Twente.
Resultaat van de campagne
Het doel om de term te laden, is volgens ons goed gelukt. We zagen vanaf de start van de campagneperiode tot ruim 6 weken daarna een stijging van 250% in de zoekopdrachten rondom Mensenhandel Twente. Dat betekent dat meer mensen de term hebben gezien en er online naar hebben gezocht. Daarnaast kwamen er 690% meer bezoekers op de website van Kenniscentrum Mensenhandel dan voor de campagneperiode. Dankzij een combinatie van aansprekende beelden en een inzet van de juiste kanalen, leverden de meeste advertenties een CTR (Click Through Rate) op van maar liefst 5,5%. Er waren zelfs uitschieters van 22,2% in enkele leeftijdsgroepen! We kunnen dus concluderen dat het onzichtbare voor veel inwoners van Twente zichtbaar is gemaakt!