GGD Twente
GGD Twente durfde het wel aan: het jaarverslag eens anders insteken. Zeg je GGD, dan zeggen mensen al snel ‘Corona’. Maar wat de organisatie doet, is veel breder. Dit vraagt om een vernieuwende wijze van communicatie en verantwoording. Maar ook laten zien dat ze trots zijn!
De communicatievraag vanuit de organisatie was dan ook: ontwikkel een populaire versie van het jaarverslag die toegankelijk is voor een breder publiek dan alleen bestuur en toezichthouders. Zo gezegd zo gedaan! Een online jaarverslag in Maglr en een online campagne was het resultaat.
Lees meerDe opdrachtgever is een grote organisatie, dus waar begin je dan om tot een jaarverslag en de promotie ervan te komen?
Na een kick-off met het MT is ons projectteam (een strateeg, creatief, adviseur en webbouwer) aan de slag gegaan. Het doel: de doelgroepen bewust maken van cijfers, werk, het brede pallet en de impact van GGD Twente. Met in ons achterhoofd, dat de opdrachtgever een uitkomst wilde die:
Het allerbelangrijkste van een jaarverslag mogen we natuurlijk niet vergeten. Het kenbaar maken van cijfers! Maar wat moet je dan laten zien als je niet te veel cijfers en grafieken wilt communiceren? Iets wat aanspreekt en vertelt wat de GGD allemaal doet. Zo werd het Meer of Minder concept geboren. Een concept dat inspeelt op de behoefte van mensen n om te willen meedenken en te klikken. Een extra trigger om het jaarverslag te lezen. Binnen het online jaarverslag ontwikkelden we tekst, beeld video, audio en graphics om statistieken aantrekkelijker te maken. Digitale toegankelijkheid en meetbaarheid staan hierin centraal.
Wil je je medewerkers betrekken bij het maken van het verslag? En heb je hun input nodig? Dan is stap één ze bij elkaar brengen. Er ontstonden acht teams, en dus acht thema’s. Vanuit elk projectteam is er één persoon aangewezen die zijn/haar stem kon laten horen, letterlijk en figuurlijk. We interviewden de medewerkers, ontwikkelden een script, namen video’s op en verwerkten de content. Cijfers lieten we zien door deze te animeren in het online jaarverslag.
We speelden in op de criteria van de opdrachtgever door te triggeren met video en het Meer of Minder concept en de teksten kort en bondig te houden in het online platform, die we binnen drie maanden realiseerden.
Als je dan zo’n tof jaarverslag hebt, dan wil je ook dat al je stakeholders dat weten natuurlijk! Dus rolden we een campagne zo breed mogelijk uit. In off- en online middelen. Natuurlijk kozen we voor de website van de opdrachtgever zelf. We ontwikkelden een aparte landingspagina zodat al je verkeer naar deze pagina gaat en je de volledige aandacht op het verslag kunt vestigen en mensen niet afgeleid worden van andere content. Maar uiteraard wel in de huisstijl van de GGD. We stuurden naar samenwerkende partijen een nieuwsbrief. Zetten social media in en targeten de doelgroep door middel van een LinkedIncampagne. De opdrachtgever wilde heel graag meer nadruk leggen op het bereiken van gemeenteraadsleden. We kozen daarom voor een spotlightadvertentie, deze staat op een opvallende plek, en combineerden dit met een video advertentie. Door twee keer zichtbaar te zijn op een LinkedInprofiel van de doelgroep, vielen we extra op. Dit resulteerde in dat 84 raadsleden van de 300 klikten en het jaarverslag bezochten.
Uiteindelijk bleek het online jaarverslag door 30% meer mensen te zijn gelezen ten opzichte van het jaar ervoor!