Gebiedsaanpak GEUS
Hoe pak je een gebiedsproces aan waar zoveel belangen samenkomen? In de Noord-Veluwe liggen grote opgaven naast en door elkaar, van landbouwtransitie en recreatie tot woningbouw. Met Gebiedsaanpak GEUS werd gezocht naar één plan dat al deze perspectieven samenbrengt. Want hoe creëer je draagvlak in een proces waar zoveel partijen samenkomen? Die uitdaging gingen we graag aan met GEUS.
In de Noord-Veluwe komen verschillende maatschappelijke opgaven samen. De regio grenst aan Natura 2000-gebieden en staat voor grote uitdagingen: stikstofreductie, landbouwtransitie, klimaatadaptatie, biodiversiteitsherstel én woningbouw. Allemaal belangrijk en urgent, maar vaak versnipperd in losse programma’s en agenda’s.
Het plan voor de agrarische enclave rondom Garderen, Elspeet, Uddel en Speuld, afgekort GEUS, moest daar verandering in brengen. Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties én bestuurders werd gewerkt aan een toekomstbestendig plan voor een leefbare Veluwe.
Maar hoe verbind je al die perspectieven en creëer je draagvlak voor een plan waarin zoveel belangen samenkomen? Daar lag de uitdaging voor GEUS én Catapult.
GEUS startte als een Living Lab en groeide uit tot een brede gebiedsaanpak. Binnen dit traject werkten zes overheden samen met inwoners en maatschappelijke partners aan een integraal plan.
Catapult was vanaf de start onderdeel van het programmateam. Al in de pre-oriëntatiefase dachten we mee over hoe de samenwerking en communicatie vorm moesten krijgen. We hielpen bij het opstellen van de startnotitie, waarin de gezamenlijke ambities en doelstellingen zijn vastgelegd. Ook lanceerden we een website en digitale nieuwsbrief, zodat alle stakeholders en inwoners op een eenduidige manier geïnformeerd werden over de voortgang van het traject.
Onze rol als communicatiebureau was breed: van strategie en advies tot uitvoering. Jacomine is als communicatieadviseur bij dit project betrokken en sloot aan bij het programmateam. In de communicatie-werkgroep, waarin de adviseurs van verschillende gemeenten en waterschappen samenkwamen, bepaalden we samen de juiste communicatiemix. We zorgen voor een duidelijke rode draad en leveren adviezen én middelen waarmee snel en eenduidig gecommuniceerd kan worden.
Heldere, toegankelijke en transparante communicatie is cruciaal om draagvlak te creëren en inwoners te betrekken. Communicatie moest meer zijn dan informatie delen. Het ging om betrekken, enthousiasmeren en het onderwerp dichtbij brengen.
We ontwikkelden en verzorgden onder andere:
· Interactieve website. Een levend document waarin het proces vanaf het begin zichtbaar was. Om te voldoen aan de participatieplicht van de Omgevingswet en de voortgang goed vast te leggen. Dit hielp bij besluitvorming én gaf inwoners inzicht in de voortgang
· Video met dillema’s van het gebied. Ingezet om het verhaal begrijpelijk en aantrekkelijk te vertellen. Vertelt door inwoners en betrokkenen in het gebiedsproces.
· Bewonersbijeenkomsten. De organisatie, uitnodiging en begeleiding van bijeenkomsten om bewoners te informeren. Zo konden inwoners meedenken en werd het onderwerp tastbaar in plaats van een ver-van-mijn-bedshow.
· Social advertising. Om ook doelgroepen buiten de vaste kanalen te bereiken en de betrokkenheid te vergroten.
Dankzij onze full service-aanpak konden we snel schakelen: van communicatieadvies tot concrete middelen en organisatie.
Na een intensief traject is het gebiedsplan GEUS officieel vastgesteld. Maar misschien nog belangrijker: een aanpak waarin inwoners, ondernemers en overheden zich gehoord voelen en samen werken aan de toekomst van hun omgeving. Een belangrijke mijlpaal richting uitvoering.
Voor Catapult was dit een project waarin onze vroege betrokkenheid het verschil maakte. Door vanaf het begin mee te draaien, konden we niet alleen adviseren maar ook actief bijdragen aan een transparant proces met breed draagvlak. Een aanpak die de basis legt voor een leefbare, vitale en toekomstbestendige Veluwe.