TAUW
Hoe laat je een werkgeversmerk consistent tot leven komen met vestigingen in wel zes verschillende Europese landen? Dat was de uitdaging die TAUW, een internationaal advies- en ingenieursbureau, bij ons neerlegde. Want hoe ga je nu van een uitgewerkte employer value proposition (EVP) van het werkgeversmerk naar een praktische doorvertaling die werkt in de dagelijkse communicatie? Gelukkig weten wij daar bij Catapult wel raad.
De uitdaging
De uitdaging: Hoe maak je van een mooie belofte een tastbaar werkgeversmerk die werkt in Nederland én daarbuiten? TAUW liep tegen een aantal knelpunten aan:
Om dat voor elkaar te krijgen, ontwikkelden wij twee dingen: een helder brandbook én een toolkit waarmee TAUW zelfstandig verder kan bouwen.
We creëerden een brandbook met duidelijke richtlijnen voor alle uitingen. Hierin beschreven we een heldere scheiding tussen employer branding en de communicatiemiddelen die daarbij horen. De focus ligt op het tot leven brengen van het werkgeversmerk en laten zien wat werken bij TAUW echt betekent. We benadrukken de cultuur, waarden en voordelen van TAUW als werkgever, steeds gekoppeld aan de missie en visie. Zo sluiten we aan bij de idealen en ambities van potentiële collega’s en maken we hen nieuwsgierig om verder te kijken.
Daarnaast ontwikkelden we een toolkit met aanpasbare Canva-sjablonen voor communicatiemiddelen zoals social media, POS-materiaal en advertenties. Zo kunnen medewerkers uit alle landen eenvoudig zelf aan de slag en blijft de uitstraling overal consistent en herkenbaar.
We zorgden ook voor een vloeiende overgang van employer branding naar arbeidsmarktcommunicatie. In deze fase ligt de focus op campagnes die gericht zijn op het aantrekken van potentiële kandidaten en het onder de aandacht brengen van vacatures. Dat zie je ook terug in de uitingen, waarin we werken met huidige medewerkers die je recht aankijken in de camera. Dat zorgt voor een persoonlijke uitstraling, waardoor je je direct aangesproken voelt.
TAUW beschikt nu over een stevige basis om het werkgeversmerk consistent én creatief uit te dragen in alle landen. Met het brandbook en de toolbox kunnen de verschillende landen zelfstandig aan de slag, terwijl het merk overal herkenbaar blijft. Zo bouwt TAUW stap voor stap verder aan een krachtig employer brand — in heel Europa.
“De samenwerking met Catapult in de doorontwikkeling van TAUW’s Employer Brand is buitengewoon prettig en effectief, en loopt nog steeds naar volle tevredenheid. We zijn erg trots op het resultaat dat we samen hebben bereikt, dankzij hun creativiteit, strategisch inzicht en de fijne, constructieve communicatie. In het bijzonder heb ik de samenwerking met Jacomine als zeer prettig ervaren. Zij is een communicatieadviseur die niet alleen creatief meedenkt en met sterke ideeën komt, maar ook de geplande deadlines scherp in de gaten houdt. Deze combinatie van creativiteit en professionaliteit heeft enorm bijgedragen aan het succes van ons project”. – Mirella Kalkman, Strategic advisor Employer brand TAUW
In de campagne zijn beelden van echte medewerkers gebruikt. Wegens privacyoverwegingen zijn deze afbeeldingen voor deze case vervangen door stand-ins.