Door Herald
Communicatieadviseur zijn wordt er niet makkelijker op. Tenminste als je de door het Logeion gevonden communicatietrends voor 2022/23 bekijkt. Mocht je het niet weten; het Logeion is het vakgenootschap voor communicatiespecialisten. En nee, ik ben geen lid.
De valkuil voor vakgenootschappen is dat men zichzelf of waar men mee bezig is, te serieus neemt. Het is net als bij wijn. Je hebt slechte en je hebt goede. Je vindt een glas lekker of iets minder. Maar er overdreven gewichtig over doen en honderden euro’s uitgeven aan een flesje uit negentienhonderd-weet-ik-veel slaat nergens op. Het zijn maar geperste druiven hoor!
In de communicatiewereld zie je dit fenomeen ook veel. Als je de hele dag specialistje speelt, ben je al gauw geneigd om communicatie te zien als allerbelangrijkste onderdeel van de organisatie. Mocht jij dat vinden, dan heb ik nieuws voor je: dat is niet zo!
Communicatie is niet meer en niet minder dan één van de raderen die een organisatie laten draaien. Als alle raderen in elkaar passen en er een beetje smeermiddel is aangebracht, loopt het als een zonnetje. Draait het even niet? Dan onderzoek je waar het hapert, maakt je het schoon of repareer je dat. Misschien een beetje extra vet erop. Meer echt niet.
Maar het Logeion is er wel weer in geslaagd om de trends voor 2022/23 mooi, helder en uitgebreid te verwoorden. Als communicatieadviseur moet je nu gids zijn in een grenzeloos speelveld, gebruik je je moreel kompas als leidraad, krijg je vertrouwen door radicale transparantie in je organisatie te brengen en ga je technologie als nieuwe taal gebruiken. Wil je hier alles van weten? Bekijk eens de Logeion-website.
Wil je een korte samenvatting?
Zet je oogkleppen af en doe je oren open. Zet je eigen ego opzij en probeer andere meningen te begrijpen. Realiseer je vooral dat het niet om jou draait. Wring je niet in allerlei bochten om iedereen tevreden te houden (dat lukt toch niet). Experimenteer. Lieg niet. Wees niet te bang. Blijf nuchter. Sla niet door. Doe normaal!