Door Roy
Langzaamaan verschijnt er meer informatie over gerechtelijke uitspraken en nieuwe Europese wetteksten met betrekking tot privacy. Een aantal nieuwssites en platformen hebben al enkele artikelen uitgebracht met ferme waarschuwende koppen. In Nederland is de impact nog niet echt voelbaar.
Directe paniek is niet nodig, het is wel handig om aantal dingen te checken en je voor te bereiden op wat komen gaat. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft al wel Nederlandse websites geadviseerd om per direct te stoppen met het veelgebruikte advertentie- en cookiesysteem van reclamebrancheorganisatie IAB Europe. Check dus of het advertentie- en cookieplatform waar je gebruik van maakt, gebruik maakt van IAB. Over alternatieven voor deze systemen lees je verder op.
Er zijn een aantal gerechtelijke uitspraken naar buiten gekomen uit Oostenrijk, Duitsland en België. Elke uitspraak gaat over een ander aspect van privacy. Even de aspecten op een rij:
Op dit moment hoeven wij in Nederland nog geen directe maatregelen te nemen. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens is op dit moment nog bezig met onderzoeken en verwacht in de loop van 2022 uitspraken te publiceren. Het Europees Parlement heeft met betrekking tot privacy, en om beter grip te krijgen op de grote internetbedrijven zoals Google en Facebook, conceptteksten opgesteld voor nieuwe wetten. En is in bespreking met de Europese leden over de conceptteksten.
Aan de geluiden te horen die de ronde doen, lijkt het een kwestie van tijd totdat je maatregelen moet treffen.
Vanuit Catapult hebben we al een aantal zaken voorbereid die snel doorgevoerd kunnen worden:
Ter vervanging van Mailchimp hebben wij twee platformen ter beschikking. Aan de hand van de wensen van de klant kan er gebruik worden gemaakt van Spotler of Mailerlite na gelang benodigde functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Beiden zijn gevestigd in Europa en maken uitsluitend gebruik van Europese datacentra waarbij ook de mogelijkheid zit een Nederlands datacentrum te selecteren.
Bij vervanging van Google Analytics moet men er rekening mee houden dat er (kleine) maandelijkse kosten zijn verbonden aan andere platformen. Waarom? Nou, Google Analytics is ‘gratis’ omdat het de verzamelde gegevens zelf gebruikt voor tal van haar andere producten en Google daardoor geld verdient. Andere platformen hebben dat verdienmodel niet. Maar gezien de belangrijkheid en betrouwbaarheid van gebruik en opslaan van gegevens zijn de kosten betrekkelijk laag. Een paar euro per maand. Hoeveel hangt af de benodigde functionaliteiten en hoeveelheid data.
Probleem van de meeste cookie consent tools is dat ze ondersteunende technieken en scripts gebruiken vanuit Amerika. Als oplossing gebruiken wij Cookiefirst, een Nederlands platform dat alleen gebruik maakt van Europese (met name Nederlandse) datacenters, scripts en technieken. In de basis is deze gratis. Wil je uitgebreide functionaliteiten zoals updaten, monitoren van cookies en aanpassen aan eigen huisstijl, dan zijn er abonnementsvormen vanaf 9 euro.
De uitspraak over online advertentiesystemen heeft de grootste impact. De Nederlandse AP roept bedrijven op het gebruik van het advertentiesysteem helemaal te staken maar heeft nog geen verdere verklaring uitgebracht. Wel geeft de belangenorganisatie aan dat de advertentiemarkt binnen een half jaar het systeem aan moet passen om te zorgen dat het wel aan de AVG voldoet.
Een oplossing is ondertussen ook voorhanden. Onder andere Lumiq biedt een privacy safe wijze om online te adverteren door middel van contextuele targeting. En uit recent onderzoek blijkt dat deze vorm van adverteren werkt. Contextuele advertenties worden tot 43% meer gezien dan advertenties die dit niet zijn. Daarnaast konden proefpersonen zich de contextuele advertenties tot meer dan twee keer vaker herinneren dan willekeurige advertenties.