Catapult creëert | Full service communicatiebureau
  • Home
  • Werk
  • Werkwijze
  • Over ons
  • Updates
  • Contact
  • Werken bij
0548 654 954
contact@catapult.nl

De privacy wereld op z’n kop

Door Roy

Langzaamaan verschijnt er meer informatie over gerechtelijke uitspraken en nieuwe Europese wetteksten met betrekking tot privacy. Een aantal nieuwssites en platformen hebben al enkele artikelen uitgebracht met ferme waarschuwende koppen. In Nederland is de impact nog niet echt voelbaar.

Directe paniek is niet nodig, het is wel handig om aantal dingen te checken en je voor te bereiden op wat komen gaat. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft al wel Nederlandse websites geadviseerd om per direct te stoppen met het veelgebruikte advertentie- en cookiesysteem van reclamebrancheorganisatie IAB Europe. Check dus of het advertentie- en cookieplatform waar je gebruik van maakt, gebruik maakt van IAB. Over alternatieven voor deze systemen lees je verder op.

Wat speelt er precies?

Er zijn een aantal gerechtelijke uitspraken naar buiten gekomen uit Oostenrijk, Duitsland en België. Elke uitspraak gaat over een ander aspect van privacy. Even de aspecten op een rij:

  • Oostenrijkse gerechtelijke uitspraak over het gebruik van Google Analytics. Kort gezegd is door de Oostenrijkse privacy toezichthouder bepaald dat, ook al is data geanonimiseerd, Google persoonsgegevens verwerkt. Dit is in strijd met GDPR omdat derden (Amerikaanse inlichtingendienst) toegang kunnen krijgen zonder toestemming;
  • Duitse gerechtelijke uitspraak keuzemogelijkheid bij cookie consent. Uit deze uitspraak kun je twee dingen afleiden als het gaat om toestemming in cookiebanners. Het afwijzen van cookies moet aangeboden worden in de banner zelf én deze knop mag niet worden verborgen of visueel anders worden ingericht;
  • Duitse gerechtelijke uitspraak (Beieren) over het gebruik van Mailchimp. Mailchimp slaat de data op in Amerika en heeft voor gebruikers uit Europa een aanvullende overeenkomst ter bescherming van de gegevens. Oostenrijkse privacy toezichthouder bepaalde dat de extra overeenkomst niet afdoende is;
  • Belgische gerechtelijke uitspraak platformen voor online adverteren. De Gegevensbeschermingsautoriteit geeft aan dat er geen rechtsgrond voor de verwerking gegevens is. En de rechtsgronden om data te verwerken in de systemen zijn onvoldoende. Er is te weinig transparantie en informatie voor gebruikers. Dit komt erop neer dat banners die om toestemming vragen bij het bezoek van een website, te vaag zijn voor de aard en omvang van de verwerking.

Wat zijn de consequenties?

Op dit moment hoeven wij in Nederland nog geen directe maatregelen te nemen. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens is op dit moment nog bezig met onderzoeken en verwacht in de loop van 2022 uitspraken te publiceren. Het Europees Parlement heeft met betrekking tot privacy, en om beter grip te krijgen op de grote internetbedrijven zoals Google en Facebook, conceptteksten opgesteld voor nieuwe wetten. En is in bespreking met de Europese leden over de conceptteksten.

Aan de geluiden te horen die de ronde doen, lijkt het een kwestie van tijd totdat je maatregelen moet treffen.

Maar wat moet er dan zoal gebeuren?

Vanuit Catapult hebben we al een aantal zaken voorbereid die snel doorgevoerd kunnen worden:

Mailchimp

Ter vervanging van Mailchimp hebben wij twee platformen ter beschikking. Aan de hand van de wensen van de klant kan er gebruik worden gemaakt van Spotler of Mailerlite na gelang benodigde functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Beiden zijn gevestigd in Europa en maken uitsluitend gebruik van Europese datacentra waarbij ook de mogelijkheid zit een Nederlands datacentrum te selecteren.

Google Analytics

Bij vervanging van Google Analytics moet men er rekening mee houden dat er (kleine) maandelijkse kosten zijn verbonden aan andere platformen. Waarom? Nou, Google Analytics is ‘gratis’ omdat het de verzamelde gegevens zelf gebruikt voor tal van haar andere producten en Google daardoor geld verdient. Andere platformen hebben dat verdienmodel niet. Maar gezien de belangrijkheid en betrouwbaarheid van gebruik en opslaan van gegevens zijn de kosten betrekkelijk laag. Een paar euro per maand. Hoeveel hangt af de benodigde functionaliteiten en hoeveelheid data.

  • De eerste optie is Piwik Pro. Het platform is qua functionaliteit en mogelijkheden vergelijkbaar met Google Analytics. Het enige verschil is dat er geen persoonsgegevens worden verwerkt, wel zijn er cookies nodig. Daarom moet het wel meegenomen worden in de cookie consent banner.
  • De tweede optie is Plausible. Het platform is iets minder uitgebreid maar zeer gebruiksvriendelijk en heeft het voordeel er geen cookie consent nodig is omdat het een andere werkwijze van dataverwerking en meting heeft.

Cookie consent tool

Probleem van de meeste cookie consent tools is dat ze ondersteunende technieken en scripts gebruiken vanuit Amerika. Als oplossing gebruiken wij Cookiefirst, een Nederlands platform dat alleen gebruik maakt van Europese (met name Nederlandse) datacenters, scripts en technieken. In de basis is deze gratis. Wil je uitgebreide functionaliteiten zoals updaten, monitoren van cookies en aanpassen aan eigen huisstijl, dan zijn er abonnementsvormen vanaf 9 euro.

Online advertentieplatformen

De uitspraak over online advertentiesystemen heeft de grootste impact. De Nederlandse AP roept bedrijven op het gebruik van het advertentiesysteem helemaal te staken maar heeft nog geen verdere verklaring uitgebracht. Wel geeft de belangenorganisatie aan dat de advertentiemarkt binnen een half jaar het systeem aan moet passen om te zorgen dat het wel aan de AVG voldoet.

Een oplossing is ondertussen ook voorhanden. Onder andere Lumiq biedt een privacy safe wijze om online te adverteren door middel van contextuele targeting. En uit recent onderzoek blijkt dat deze vorm van adverteren werkt. Contextuele advertenties worden tot 43% meer gezien dan advertenties die dit niet zijn. Daarnaast konden proefpersonen zich de contextuele advertenties tot meer dan twee keer vaker herinneren dan willekeurige advertenties.



meer verhalen

Kom jij ons team versterken?

Wij zoeken leuke collega’s die goed passen in ons creatieve team. Dat team is heel veelzijdig en de karakters zijn lekker verschillend.

werken bij catapult
0548 654 954
contact
linkedin
instagram
facebook
youtube

onze specialismen:

  • marketingcommunicatie
  • arbeidsmarktcommunicatie
  • pensioencommunicatie
  • vastgoedcommunicatie
  • online marketing
algemene voorwaarden disclaimer privacy cookies avg kennisbank cocreator coworker vacatures MVO beleid