Door Catapult creëert
“Welke plaatsen heb je inmiddels allemaal gehad?’’, zegt mijn vriend ‘s avonds aan de keukentafel. “Zwolle, Deventer, Almelo. Alle grote in de buurt’’, antwoord ik. De liefde bracht me van Groningen naar Overijssel, dus besloot ik op zoek te gaan naar leuke communicatiebureaus in de buurt om voor te werken als online marketeer. Sinds april heb ik niet alleen de oversteek gemaakt naar het oosten maar besloot ik ook om het roer op werkgebied, zoals ze dat zo mooi zeggen, om te gooien. Ik wilde namelijk graag de switch maken van klant- naar bureauzijde en zoveel mogelijk klanten helpen met mooie online marketing oplossingen. Na bijna de hele provincie uitgekamd te hebben, kwam ik uiteindelijk uit in Hellendoorn. Op 10 minuutjes rijden van mijn fijne huis aan de voet van de Lemelerberg. Hoe fijn!
Dat ik na mijn zoektocht, zo dichtbij zou vinden wat ik zocht, had ik niet verwacht. Tijdens het eerste kennismakingsgesprek had ik een namelijk al een goed gevoel bij de mensen van Catapult. Het hechte teamgevoel, de creatieve oplossingen en de leuke klantcases zoals de website uitstraalde, kwam direct bij binnenkomst in het pand naar voren! Wat een leuke sfeer hangt hier. Gelukkig was de klik wederzijds want op één september ben ik namelijk gestart met mijn nieuwe baan als online marketing specialist. Na een ouderwets lange zomer stond ik ook te popelen om weer aan de slag te gaan!
Na een bachelor Journalistiek en Communicatie- en informatiewetenschappen ben ik sinds 2012 in het online marketing/de e-commerce wereld gerold. Zo ben ik ooit begonnen met linkbuilden voor verschillende interieur en niche webshops. Een relatief ‘simpel’ bijbaantje waarbij ik de hele dag op zoek ging naar relevante blogs en startpagina’s, om ze vervolgens te mailen met de vraag of we een linkje uit konden wisselen. Het doel? Zo veel mogelijk verwijzingen om snel hoog te scoren in Google. Ik ken de standaard mailtjes nog uit m’n hoofd.
Gelukkig is er sinds die tijd veel veranderd. De digitale wereld nam een sprong in vogelvlucht. De focus kwam in de loop der jaren steeds meer en meer te liggen op content. En ook adverteren was in opkomst. Zo kwam mijn studie Journalistiek mooi van pas om veel, heeeel veel, product-, merkteksten, blogs, persberichten en nog veel meer te schrijven. SEO werd meer en meer mijn ding. Ik durf wel te zeggen dat ik inmiddels alle ‘trucjes’ ken om pagina’s op positie 1, 2 en 3 te krijgen in Google.
Waar het online marketingvak zich ontwikkelde, ontwikkelde ik me eigenlijk altijd mee. Ik pakte mailingen op, verdiepte me meer en meer in SEA, ontdekte ontelbaar veel handige tooltjes, postte nog meer op social media, leerde websites verder ontwikkelen en optimaliseren, maakte video’s en analyseerde verschillende soorten data. En zo kwam het dat ik sinds zes jaar een echte allrounder ben geworden. Ik hoop dat ik vanuit die brede achtergrond, zowel qua kennis als ervaring, veel verschillende klanten mag helpen om zo hun online marketing naar een hoger niveau te tillen!