Door Catapult creëert
Instagram weet met succes jongeren aan zich te binden en daarnaast ook oudere leeftijdsgroepen te bereiken. Daar waar Facebook gebruikers verliest, groeit Instagram in rap tempo. In Nederland telt het platform ruim vijf miljoen gebruikers. Maakt jouw organisatie gebruik van Instagram? Lees deze 5 tips voor meer zakelijk succes met je Instagram bedrijfsprofiel.
Instagram is geen doel op zich, maar een middel dat kan bijdragen om een doel te bereiken. Voor welk doel zet jij Instagram in? Zet je Instagram in als middel voor marketingcommunicatie om leads te genereren? Of als middel voor arbeidsmarktcommunicatie om jezelf te profileren als aantrekkelijke werkgever? Bepaal vooraf met welk doel je Instagram inzet en pas hierop jouw content aan. Volg een aantal accounts en hashtags die met je eigen werk te maken hebben. Bepaal op grond van jouw doel en ervaringen een eigen strategie.
De inrichting van jouw bedrijfsprofiel overtuigt mensen en moet direct vertellen waar jouw Instagrampagina over gaat. Neem in je omschrijving op wat je precies doet; wat voor type bedrijf je bent en wat bezoekers op jouw Instagrampagina kunnen zien. Dat hoeft geen formeel taalgebruik te zijn, je mag best emoji’s gebruiken. Je kunt ook contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) en een contactbutton plaatsen. Maak daar zeker gebruik van! Heb je een vaste locatie? Voeg deze dan toe zodat jouw pagina ontdekt kan worden wanneer mensen op een bepaalde plaats zoeken.
Met een zakelijk profiel op Instagram kun je eenvoudig statistieken bekijken. Ga naar jouw profiel en klik bovenin op het hamburgermenu, vervolgens klik je op statistieken. Hier heb je inzicht in welke berichten goed presteren. Ook kun je veel te weten komen over jouw doelgroep; waar jouw volgers vandaan komen, wat hun leeftijd is en op welke dag en welk tijdstip ze (het meest) online zijn. Kies op basis van deze gegevens een goed moment uit voor het posten van jouw berichten. En bekijk regelmatig hoeveel profielbezoeken en websiteklikken jouw Instagrampagina heeft opgeleverd.
Als je actief bent op Instagram, dan weet je misschien dat je in je biografie 1 link kunt plaatsen naar je website. In je updates kun je wel links plaatsen, maar deze zijn niet klikbaar. De gouden tip hoe je hier slim mee om kunt gaan: Linktree. Met Linktree kun je een soort landingspagina maken waar je meerdere links kunt toevoegen, zoals bijvoorbeeld jouw homepage, nieuwspagina en dienstenpagina. Ga naar Linktree en maak eenvoudig een profiel aan. Houd er wel rekening mee dat in Google Analytics je bezoekers via Linktree niet binnenkomen via ‘social’ maar via ‘referral’.
Last but not least; grote kans dat eigen GIF’jes kunnen bijdragen aan jouw doel. GIF’jes zijn bewegende animaties die stories kunnen opleuken. Ze werken goed als ze grappig zijn, voor inspiratie zorgen of een conversatie kunnen starten. Bedrijven kunnen eigen GIF’jes ontwikkelen, om zo je social stories te versterken. Met Instagram Stories deel je foto’s of video’s met al je Instagramcontacten. Die verhalen zijn vervolgens slechts 24 uur zichtbaar. Wanneer je GIF’jes gebruikt worden, draagt dit bij aan het vergroten van jouw online zichtbaarheid en merkbekendheid. Catapult heeft een eerste set GIF’jes ontwikkeld. Wil jouw bedrijf ook zichtbaar zijn in communicatie van jouw werknemers, klanten of stakeholders? Wij helpen je graag bij het ontwikkelen!