Door Roy
“Inderdaad, dat zei ik. Maar je schrijft WCAG en dat is de afkorting voor Web Content Accessibility Guidelines, oftewel richtlijnen voor digitale toegankelijkheid”.
En dan zul je denken: wat, waarom, boeie(nd)! Wat moet ik ermee? Nou, lees deze 3 argumenten, om eens na te denken wat WCAG voor invloed op jou, je bedrijf of product gaat hebben:
Digitale toegankelijkheid is nu al een hot topic en lijkt de trend te worden van 2024. Dat kan ook niet anders want volgens de EU richtlijnen moeten alle Europese websites en andere uitingen voldoen aan deze richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.
Bij digitale toegankelijk wordt meestal gedacht dat dit toegankelijk moet zijn voor mensen met beperkingen zoals blindheid, doofheid of een lichamelijke handicap. Maar denk maar eens aan de vergrijzing van de maatschappij, waar ouderen steeds meer moeite hebben de digitalisering bij te benen. De gevolgen van het ‘niet digitaal toegankelijk zijn’, heeft effect op veel meer mensen en het aantal groeit steeds sterker in de toekomst. Daarbij niet alleen kijkend naar het begrijpen van hoe iets werkt, maar ook het zicht en de motoriek wat afneemt naarmate je ouder wordt.
Het digitaal toegankelijk maken van je website bestaat uit drie onderdelen: vormgeving, tekst/typografie en techniek. Hieronder even een korte verduidelijking van de drie onderdelen.
Het voordeel is als je je digitale toegankelijkheid gaat verbeteren, dan ben jij, je bedrijf of is je product bereikbaarder voor een grotere groep. Niet alleen omdat bijvoorbeeld jouw website beter bedienbaar is, maar ook omdat Google de website positiever beoordeeld. En dat is weer fijn voor je vindbaarheid. Door digitale toegankelijkheid toe te passen, geef je iedereen de mogelijkheid om deel te nemen aan de digitale samenleving. Het zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot informatie, diensten en mogelijkheden, die voor anderen vanzelfsprekend zijn. En zeg nou zelf, hoe vaak gooi je even een krachtterm eruit, omdat de webwinkel of website niet zo werkt als dat je eigenlijk had verwacht? Omdat te verhelpen, of liever te voorkomen, helpen we jou graag verder. Wat er voor digitale toegankelijkheid nodig is, komt in de vervolg artikelen ter sprake. Wil je daar niet op wachten? Neem contact met ons op contact@catapult.nl of bel naar (0548) 654 954.
De tweede blog ‘Niet zo maar voor de vorm’ in de serie digitale toegankelijkheid staat ook online, lees hem hier.
Het afgelopen jaar is onze collega Roy Giezen opgeleid tot expert digitale toegankelijkheid. Roy schrijft een serie blogs over dit onderwerp. Volg het blog van Roy in deze 4-delige serie. Dit was deel 1. Binnenkort volgt deel 2 met als onderwerp ‘Vormgeving op gebied van digitale toegankelijkheid’. Volg onze socials om op de hoogte te blijven wanneer de volgende blog van Roy geplaatst wordt.