Door Catapult creëert
Denk je vaak dat SEO iets is voor webshops en e-commerce? Dan heb je het mis! Juist organisaties die zich richten op business to business hebben baat bij een goede SEO strategie. Waarom? Search engine optimization is een van de meest duurzame methodes voor meer bezoekers op je website en uiteindelijk leadgeneratie. Ook jouw doelgroep doet online onderzoek naar je diensten en producten, om zich zo goed te laten informeren voordat er een beslissing wordt genomen. Ben je niet zichtbaar tijdens die zoektocht? Gemiste kans!
Speel je hier op de juiste manier op in, met de trends voor 2023 in je achterhoofd, dan heb je meteen een succesvolle strategie te pakken. We leggen je uit hoe!
Het lijkt een open deur maar we zien het nog vaak misgaan. Je biedt een product of dienst aan maar hebt geen idee voor wie. Wie heeft potentieel baat bij wat jij aanbiedt? Waar bevinden die mensen zich? Wat doen ze? Waar zoeken ze op?
Besef je dat er binnen B2B organisaties vaak meerdere besluitnemers zijn. Ze besluiten daarnaast niet binnen 2 dagen dat ze jouw product of dienst willen afnemen. Wat is jouw toegevoegde waarde? En voor je klant het uiteindelijke resultaat wanneer hij of zij gebruik maakt van jouw dienst? Breng antwoorden op bovenstaande vragen in kaart door middel van buyer persona’s, customer journey’s en salesfunnels. Of download ons praktische stappenplan om de behoeften van je doelgroep in kaart te brengen.
Voor je gaat schrijven, bepaal je op welke onderwerpen je je moet focussen om je doelgroep te bereiken. Waar zoeken potentiële klanten op? Met het oog op 2023 wordt het nog belangrijker om je te richten op combinaties in zoekwoorden, spraak gestuurd zoeken, en de context van een zoekopdracht. Die context wordt volgend jaar extra belangrijk dankzij de nieuwste update van Google, de MUM – multitask unified model – update.
Dankzij die update kijkt de zoekmachine niet alleen naar tekst maar ook naar video’s, afbeeldingen en documenten om te bepalen wat relevant is. Staar je dus niet alleen blind op tekst. Weten waar je over moet schrijven? Maak gebruik van tools als de keywordplanner in Google Ads, door zoektermen in te vullen in de zoekmachine zelf en naar de suggesties te kijken, of gebruik te maken van een tool als Seed. Deze tool stelt je in staat om een zoekvraag uit te zetten en door middel van een link potentiële klanten of mensen die zich onder je doelgroep bevinden, te laten reageren.
Zorg dat de techniek van je website op orde is. Zorg dat je website beveiligd is. Dit kun je anno 2023 echt niet meer achterwege laten. Laat zien dat je data van gebruikers beschermt en dat de mobiele versie van je website up to date is. Laat je webbouwers je Core Web Vitals checken. Je Core Web Vitals zijn: de laadtijd van je content, hoe stabiel je visuals zijn en hoe goed de interactie met je website is. Dat laatste kun je checken door gebruik te maken van Pagespeed Insights. In Google Search Console check je hoe goed specifieke pagina’s het doen met betrekking tot laadtijd en mobielvriendelijkheid. Hier kun je bijvoorbeeld zien of er mobiele pagina’s zijn waar je content van de pagina ‘valt’.
Denk na over hoe je je content presenteert. Zorg voor mooie en relevante afbeeldingen – en vergeet je alt tags niet- bij blogs en webteksten, leg belangrijke informatie uit in videovorm en presenteer data in infographics. Infographics zijn goed te lezen door je doelgroep waardoor ze goed scoren in Google. Toets alle content die je maakt aan het E-A-T principe. Als je met je bedrijf een uitgesproken en vernieuwende visie hebt en met je content vanuit de klant denkt, zit je goed.
Focus je op onbetaalde, kwalitatieve links. In 2021 lanceerde Google de linkspam-update, die nog meer inzet op het reduceren van spamlinks. Spamlinks zijn links die van een ‘slecht’ domein komen en vaak gekocht zijn om op een snelle manier hoger te scoren in Google. Betaalde linkbuilding verdween volgens velen al jaren meer en meer naar de achtergrond en dat zal in 2023 nog verder gaan gebeuren. Google zegt hier zelf over: focus op het produceren van content van hoge kwaliteit en het verbeteren van de gebruikerservaring, wint het altijd van manipulatie met links. Heb je ooit wel links gekocht? Of ooit veel links geplaatst op sites die nu weinig authority hebben? Dan kun je die links heel makkelijk disavowen in Search Console. Zo laat je links naar je pagina verwijderen.
Monitor. Misschien wel het allerbelangrijkste. Weet je voor wie je schrijft? Heb je de juiste onderwerpen gekozen, unieke content en je techniek op orde? Check dan vooral je verdiensten! Hoe? In Google Search Console vind je je zoekresultaten en de posities van je belangrijkste keywords. Met Google Analytics 4, de nieuwste versie van Analytics, meet je wat er daadwerkelijk gebeurt als bezoekers er eenmaal zijn. Focus je in Analytics op de volgende factoren om de kwaliteit van je contente te bepalen:
1. De betrokkenheidsduur;
2. Het aantal scrolls op een pagina;
3. Het aantal gebeurtenissen – klikken op buttons, invullen van formulieren, downloaden van formulieren etc.
Wees je er al met al van bewust dat een investering in SEO een investering is voor de lange termijn. Investeer je in goede, unieke en diverse content en het optimaliseren van je techniek, dan kom je al een heel eind en zou je binnen drie tot zes maanden de resultaten van je inspanningen kunnen zien.