Door Nick
Je nieuwe huisstijl of campagne is klaar. Inclusief logo, kleuren, typografie, beeldtaal, uitwerking in middelen. De hele mikmak. Maar dan? Hoe ga je met je nieuwe uitstraling de wereld in? Zit er eigenlijk wel een duidelijk verhaal in je nieuwe visuele identiteit? Of is het alleen een esthetisch verantwoord plaatje?
Dat duidelijke verhaal is bij ons het punt waar wij starten: het creatief concept. Voor ons ontwerpers ook wel de voedingsbodem van waaruit nieuwe dingen ontstaan. De visuele output? Dat is vervolgens een logisch gevolg van dat verhaal.
Wanneer je bijvoorbeeld aan een nieuw merk bouwt, wil je dat het merkverhaal past bij de identiteit van de organisatie. Daarnaast wil je ook een verhaal dat je onderscheidt van de concurrent. Juist dat spanningsveld vraagt om creatief vermogen.
Om dat unieke verhaal te creëren, moeten we anders denken, optimaal gebruik maken van ons menselijk brein en slimmer zijn dan technologie. Een flinke uitdaging; want hoe creëer je nou iets dat overal precies in past? Juist een taak die je aan creatieven kunt toevertrouwen! We zijn gewend om een beroep te doen op onze vrije geest. We denken snel en in associaties. We kunnen conceptueel denken en verbanden leggen die met kunstmatige intelligentie niet kunnen worden gelegd. Ontwerpers zorgen voor context.
Door slimme tools als ChatGPT en Midjourney, maar ook Canva, is iedereen ineens tekstschrijver en beeldmaker geworden. Zo kan iedereen op een laagdrempelige manier uit het niets, iets creëren. Het ziet er esthetisch allemaal steeds fraaier uit. Het lijkt daarom ook alsof beroepen zoals tekstschrijvers, ontwerpers of fotografen ineens heel toegankelijk zijn geworden. Maar niets is minder waar. Wat heb je, in de wereld van de toegepaste kunsten, aan een beeld of tekst zonder context, zonder ziel, zonder verhaal?
Creatieven denken in concepten. Dat gaat over creativiteit, over het vinden van haakjes, nieuwe verbanden en verrassende ideeën. Allemaal in dienst van dat ene unieke verhaal. En dat betekenisvolle verhaal, de context, moet nog altijd eerst worden bedacht. Die slimme tools kunnen daar zeker wel een rol in spelen. Maar gebruik het als middel, en niet als doel.