Door Jurre
Op het Zone.college in Almelo verzorgde ik het praktijkkeuzevak Web. In deze periode was fysiek onderwijs gelukkig mogelijk. We werkten samen toe naar de oplevering van een webshop, van ‘scratch’ af aan. Voorwaarde was dat in de webshop producten verkocht werden die de leerlingen zelf gemaakt of in bezit hadden. Dat varieerde van ‘homemade’ zeep tot kunst tot privécollectie Hot Wheels. De leerlingen gingen aan de slag met techniek, design en marketing. Alle leerlingen zijn geslaagd, een enkeling zelfs met vlag en wimpel!
Als een uitdaging! Ik heb nog meer respect voor docenten. Ga er maar aan staan. Lesgeven is een vak apart, ontzettend afwisselend, gezellig en bovenal dankbaar werk. We hebben echt iets opgeleverd en dat hadden de leerlingen bij de start van het praktijkkeuzevak niet gedacht.
Om de leerlingen echt te blijven motiveren, heb je denk ik meer ervaring nodig. De spanningsboog is kort. Ik kreeg wel steun en tips vanuit het docententeam. Gelukkig gaf ik een best populair praktijkkeuzevak. Even iets heel anders dan waar de leerlingen normaal mee bezig zijn. Deze generatie is gewend zelf online te kopen. De leerlingen kregen nu een blik achter de schermen van een bestelsite en ontdekten wat er allemaal voor nodig is om jouw product online aan de man te brengen. Super interessant!
Pas als je echt voor een groep leerlingen staat, merk je hoe moeilijk lesgeven eigenlijk is. Heel anders dan een presentatie of training aan klanten, een overleg voorzitten, een brainstormsessie begeleiden of collega’s vakinhoudelijk bijpraten. Daar heb ik allemaal wel ervaring mee. Maar lesgeven is andere koek. Je doceert theorie, geeft instructie, bent coach, biedt een luisterend oor voor vragen over het vak, maar ook als leerlingen niet lekker in hun vel zitten. Je probeert iedereen tegelijk bij de les te houden en ruimte te creëren voor te individuele aandacht.
Ergens daar tussenin. Het liefst wil ik de leuke leraar zijn binnen de door mij gestelde grenzen. In een prettige en stimulerende sfeer lesgeven, theorie makkelijker maken met echte praktijkvoorbeelden en tegelijk respect verdienen. Soms moet je echt optreden en de strenge leraar zijn. Dan ben je de boeman, kun je niets goed doen en wijs je een leerling die jouw grens overgaat de deur. De volgende week moet je toch weer die motivatie vinden en het respect krijgen om alle leerlingen, ook dat etterbakje van de vorige keer, vooruit te helpen.
Iedere leerling is anders, maar in iedereen schuilt talent. Bij de één komt dat eruit, bij de ander zit het goed verscholen. Je bouwt echt een band op met je klas en dat vind ik erg leuk. Een kwestie van geven en nemen. Je krijgt respect en wint het vertrouwen en geeft je leerlingen het vertrouwen in zichzelf en in hun talenten. Een mooie basis om succesvol te worden.
De één had meer moeite met de techniek en de anders was juist heel technisch, maar minder creatief. Eén leerling sprong er wel bovenuit. Die wist zijn webshop echt tot succes te maken en is van plan er verder mee te gaan. Dat is toch geweldig?
Absoluut! Sterker nog, dit was de perfecte combi. Ik heb Zone.college Almelo uit de brand kunnen helpen en zelf ook veel geleerd. Het ging om de invulling van een praktijkkeuzevak. Mijn 15 jaar aan praktijkervaring kwam goed van pas en sprak tot de verbeelding. Het voelt goed opgedane kennis en kunde te kunnen delen.
Stages zijn natuurlijk een goede manier. Geef de leerlingen ook de mogelijkheid om iets anders te proberen dan wat direct aansluit bij de opleiding. Ik kan mij voorstellen dat enkele leerlingen uit mijn klas best een stage zouden kunnen lopen bij Catapult, terwijl dat minder voor de hand ligt omdat wij niet direct tot de ‘groene sector’ behoren, waartoe Zone.college Almelo opleidt.
Voor alle leerlingen: Bedenk wat jij in het leven wilt, hoe moeilijk ook. Weet je het, dan is de weg ernaartoe veel makkelijker en kunnen je slimmer omgaan met de theorie en vakken waar je minder mee hebt. Je pikt er alleen van op wat jij nodig hebt om je doel te bereiken.
Voor alle leerwerkbedrijven: Probeer het talent te ontdekken. Iedereen heeft het in zich. Geef de leerlingen ruimte om te ontdekken en steun ze in de combinatie van praktijk en school.