Door Herald
Over het kiezen van een effectieve communicatie strategie wordt door een groot deel van de adviseurspopulatie in Nederland, vooral door de grote duurdere, nogal gewichtig gedaan. Met als resultaat dat je als opdrachtgever opgezadeld zit met een dik plan, onderbouwd met bronvermeldingen en evidence based onderzoeken. Soms zo wollig dat een schaap er jaloers van wordt. Hartstikke interessant allemaal, alleen wat kan je er vervolgens mee? In veel gevallen weinig, merk ik aan het aantal bedrijven dat met de handen in het haar en zo’n plan onder de arm bij ons komt.
Niet dat zulke plannen slecht zijn, maar vaak eenvoudigweg te complex om praktische communicatie op los te laten. En resultaten gaan meestal tegenvallen. Een echt goede communicatiestrateeg weet uit de brij van informatie hoofd- van bijzaken te scheiden. De vinger op de zere plek te leggen en in pak-hem-beet 3 zinnen de kern van het probleem te pakken te hebben.
Als je die hebt, en dat kan best even zoeken zijn, dan is het formuleren van een effectieve communicatiestrategie appeltje-eitje. Want dan is alles daarna al snel logisch. En als het dat niet is, heb je iets bedacht wat er niet toe doet. Dus niet aan beginnen! Zonde van de tijd, zonde van het geld.
Ben jij van mening dat een dik rapport met wetenschappelijk onderbouwde missies, visies, why-how-whats en dertien-in-een-dozijn-kernwaarden jouw bedrijf een stap verder gaan helpen, ben ik niet jouw strategisch adviseur. Dan gaan we elkaar zakelijk niet vinden. Spreekt je de cut-the-crap-and-come-to-the-point-aanpak meer aan, moet je zeker eens contact met ons opnemen.