Door Roy
Het verbeteren van de bestaande code voor toegankelijkheid kan op korte termijn werken, maar leidt vaak tot onduidelijke code en daardoor bugs. Een betere aanpak is om met een schone, gestructureerde basis te beginnen die niet alleen toegankelijk is, maar ook de SEO verbetert. Websites moeten regelmatig gecontroleerd en bijgewerkt worden voor toegankelijkheid.
In de voorgaande artikelen nam ik je mee in wat digitale toegankelijkheid betekent. Hoe je qua vormgeving er rekening mee houdt en toepast. De volgende vraag is: hoe bouw of transformeer je je website zodat dat deze toegankelijk is?
Je eerste reactie is misschien “Gewoon de bestaande code verrijken!“. Maar is dat wel zo’n goed idee? Op de korte termijn is het een snelle oplossing. Even wat extra code en een plugin, die snel wat toegankelijkheid toevoegt. Maar al die extra code kan de structuur en werking van je website of app verstoren. De updates van cms’sen, plug-ins en verschillende code talen kunnen voor onvoorziene problemen zorgen. Dit alles kan leiden tot onleesbare codes, onvoorziene bugs en een wirwar van functies die niemand begrijpt.
Het is beter om van tevoren na te denken over toegankelijkheid. Begin met een solide basis, met een code die gestructureerd, duidelijk en logisch is. Zoals een stevig fundament voor je huis. Extra voordelen van een ‘schone code’ zijn, dat er steeds meer html(5) functies ontwikkeld worden die niet alleen de toegankelijkheid ten goede komen, maar ook de SEO verbeteren. Op die basis kun je vervolgens meer toegankelijkheidselementen toevoegen. Door gebruik te maken van ARIA-labels kun je bijvoorbeeld niet toegankelijke codetaal, zoals javascript, toegankelijk maken. Een ander voorbeeld waar je ARIA-labels gebruikt om de toegankelijkheid te verbeteren zijn dynamische velden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een bestelformulier waar de prijs wordt berekend en dynamisch verandert na iedere aanpassing op de bestelling.
Websites worden vaak als een levend document omschreven, waar content toegevoegd, aangepast of verwijderd wordt. Content, bijvoorbeeld artikelen of blogs, worden op een website constant aangevuld. Of content wordt aangepast omdat een product is verbeterd of een dienst is veranderd. Ook toegankelijkheid is een constante ontwikkeling die, het liefst doorlopend, maar zeker periodiek gecheckt en geüpdatet moet worden.
Voor alle uitdagingen zijn er oplossingen. In mijn volgende en laatste artikel over digitale toegankelijk, neem ik je mee in de processen van testen en monitoring voor toegankelijkheid. Mocht je vragen of advies nodig hebben over digitale toegankelijkheid? Schroom niet en neem vooral contact op via contact@catapult.nl of bel naar (0548) 654 954.
Het afgelopen jaar is onze collega Roy Giezen opgeleid tot expert digitale toegankelijkheid. Roy schrijft een serie blogs over dit onderwerp. Volg het blog van Roy in deze 4-delige serie. Dit was deel 3. Binnenkort volgt deel 4 met als onderwerp ‘Processen van testen en monitoring voor toegankelijkheid’. Volg onze socials om op de hoogte te blijven wanneer de volgende blog van Roy geplaatst wordt.