Waarom je beter nu kunt overstappen naar Google Analytics 4
Door Catapult creëert
Google Analytics, het populaire datamanagement programma van Google voor je website, is aan het veranderen. Dat is veel collega’s in het marketing- en communicatievak vast niet onopgemerkt gebleven. Sinds juli 2019 draait een bèta-versie van Google Analytics 4 (GA4) waarmee je proef kunt draaien. Dat is ook wel nodig want de nieuwste versie van Analytics verschilt behoorlijk van wat je gewend bent.
De bèta versie van GA 4 wordt door Google developers telkens verbeterd in gebruik. De huidige versie zoals je die gewend bent, Analytics Universal, kun je op dit moment nog gebruiken. Maar er gaat een moment komen, we voorspellen ergens eind 2022 of begin 2023, dat de huidige versie niet meer bruikbaar is. Uiteindelijk verdwijnt de versie zoals je gewend bent dus helemaal.
Ga je niet tijdig over? Dan ben je je data op een gegeven moment simpelweg kwijt. Met de nieuwste versie van GA begin je namelijk met het verzamelen van gegevens vanaf het moment van creatie. Weer helemaal opnieuw dus! Gegevens importeren uit het verleden behoort helaas ook niet tot de mogelijkheden. Je moet er dus een keer aan geloven om je gegevens te beschermen.
We hoeven je vast niet te vertellen dat Analytics een belangrijke informatiebron is, want het zegt veel over het gedrag van je websitebezoekers. Data dient tevens als input voor online campagnes, is nuttig bij adverteren en SEO en het verbeteren van je website. Het zou zonde zijn als je deze data mist!
Stap zo snel mogelijk over op Google Analytics 4
Google zou Google niet zijn als ze niet op tijd aankondigen wanneer de huidige versie niet meer bruikbaar is. Maar je kunt beter nu al over te stappen. Waarom dan nu?
- Je moet een keer overstappen;
- Je kunt nu nog beide versies naast elkaar laten lopen zodat je geen data verliest;
- Het dwingt je meteen je iets meer te verdiepen in de nieuwe indeling en manier van data verzamelen – want die verschilt behoorlijk van wat je gewend bent!
- Je hebt dankzij de rapportage-optie ook meteen in kaart wat de nieuwe versie kan doen voor je rapportages in Data Studio;
- Je wordt geregistreerd als early adapter in Google. Hierdoor heb je extra toegang tot hulpbronnen vanuit de populaire zoekmachine zelf;
- En ben je uiteindelijk helemaal over op GA4? Dan biedt de nieuwe manier van data verzamelen, met name aan de achterkant, een hoop voordelen als het aankomt op laadtijd en snelheid van je website!
Hoe stap je dan over?
- Ga naar je Analytics account en geef bij je propertybeheer aan dat je wilt upgraden naar GA 4;
- Plaats de nieuwe trackingcode op je website. Dit doe je met behulp van de installatie assistent en/of Tag Manager. Als je twijfelt over wat voor jouw website het handigste is, kun je het beste contact opnemen met je webdeveloper;
- Is de installatie gelukt? Dan controleer je de taal, valuta en cookie-instellingen van je property in Analytics bij property-instellingen en gegevensverzameling;
- Test met de tag assistant of een VPN verbinding of je realtime bezoek kunt zien;
- De koppeling met Search Console dien je opnieuw in te stellen. Dit kan via beheer/property/search console koppeling;
- Maak je ook gebruik van Google Ads? Dan dien je die ook opnieuw te koppelen. Dit kan op dezelfde manier als bij stap 5;
- Stel uiteindelijk je doelen en gebeurtenissen in. In deze blog van Frankwatching wordt vanaf stap 5, stap voor stap uitgelegd hoe je dit doet.
meer updates