Door Catapult creëert
“Ik investeer niet in onze website want wij hebben hier nog nooit een klant binnengehaald.” Een uitspraak die ik wel eens hoor van ondernemers. Een gemiste kans! Een website is je online visitekaartje waar ook oriënterende klanten op kijken voor ze bellen, potentiele kandidaten of ze voor je willen werken en je familie en vrienden hoe je het doet 😉
Ook al denk je dat je de basis op orde hebt, dat betekent niet dat je er tijden mee vooruit kunt. Hoe zorg je ervoor dat jullie website gaat doen wat hij moet doen? Ik geef je 7 tips waarmee je je website in de lift zet!
Een goede website straalt vertrouwen uit en heeft een duidelijk doel. Online doelstellingen komen niet zomaar uit de lucht vallen, ze zijn altijd gebaseerd op de organisatiedoelstellingen. Begin daarom bij het achterhalen van de organisatiedoelen en breng daarna in kaart wat de website voor jullie moet opleveren:
De tijd nemen om in kaart te brengen wat de website moet opleveren is een cruciale eerste stap.
Nu je weet wat de website moet opleveren, start je met het onderzoeken van het gedrag van jullie websitebezoekers. Niet één bezoeker denkt hetzelfde. En niet één bezoeker doet hetzelfde. Toch geven statistieken een goed beeld hoe een website op hoofdlijnen bezocht wordt. Waar komen jullie bezoekers vandaan? Wat vinden ze interessante pagina’s om te lezen? Waar haken ze af? En hoe zorg je ervoor dat ze weer terugkomen? Een schat aan informatie gaat schuil achter de statistieken van een website. Duik eens in Google Analytics en zoek op hoofdlijnen uit hoe jullie website bezocht wordt. Met het vastgestelde doel in het achterhoofd, maak je inzichtelijk hoe de website presteert en waar je deze moet optimaliseren. Hoe moet de user experience zijn en hoe (strategie) ga je die bereiken?
Zet de bril op van jullie ideale klant. Lees door deze bril de webteksten en vraag je af ‘wordt mijn ideale klant overtuigd?‘ Zijn de teksten aantrekkelijk en begrijpelijk genoeg geschreven? Wordt alleen het belangrijkste verteld of krijgt de bezoeker een informatie-overload? Vaak zijn we geneigd om te veel te vertellen en te veel in detail te treden op een website. Advies: kom tot de kern en beperk tot de informatie die écht relevant is. Bezoekers hebben vaak weinig tijd en scannen teksten. Zij blijven alleen hangen bij de stukken die zij echt interessant vinden. Zorg ervoor dat de webteksten goed scanbaar zijn met duidelijke koppen, tussenkoppen, opsommingen en een goede interne linkstructuur. Breng daarna focus aan en bepaal welke pagina’s op jullie website SEO-geoptimaliseerd (goed vindbaar in Google) moeten worden. Zo trek je meer bezoekers naar de website. Een ijzersterke webtekst:
Bedrijven met een sterk en helder verhaal scoren beter. De corporate story of het merkverhaal moet duidelijk maken wie jullie zijn, waarin jullie je onderscheiden en wat jullie ambitie is. Een goede corporate story brengt de belofte van jullie bedrijf of organisatie tot leven. Verstop jullie verhaal niet in een onbereikbare pagina op de website, maar zet het op een zichtbare plek met passende beeldtaal en fotografie. Of geef het verhaal extra lading met een toffe video voor extra merkbeleving.
Autoriteit is een van de zes beïnvloedingsprincipes van Amerikaanse hoogleraar Cialdini. De witte jas van de dokter is een signaal van betrouwbaarheid net als het oordeel van de Consumentenbond. Een paar praktische tips hoe je dit overtuigingsprincipe kunt inzetten:
Een ander beïnvloedingsprincipe van Cialdini is sociale bewijskracht. Mensen zijn over veel dingen niet zeker, maar willen dat wel graag zijn. Daarom kijken we op onzekere momenten naar wat anderen doen en volgen dat voorbeeld dan. Op websites vindt het ophalen van bewijs vooral plaats in de vorm van:
De tijd van de stockfoto’s, gelikte beelden en het ‘naar de mond praten’ van de klant is nooit succesvol geweest. Steven van Belleghem, auteur van When Digital becomes Human, legt uit: ‘Echt klantcontact wordt steeds schaarser en daarmee crucialer. We leven in een wereld waarin de menselijke factor het verschil maakt’. Klanten willen geen zakendoen met een bedrijf of merk, maar met mensen! Sympathie is ook een beïnvloedingsprincipe van Cialdini en heeft alles te maken met iemand iets gunnen als je die persoon aardig vindt. Advies: laat echte verhalen van echte mensen zien op jullie website. Niet te perfect, maar vooral empathisch, gepassioneerd en écht. Keep it real. Extra tip: deel deze verhalen ook op de social media kanalen van jullie bedrijf. Je zult merken dat deze berichten veel bereik, interactie en waardering opleveren.
Wil je weten hoe het met jouw website gesteld is?
Start hier de gratis website scan