< p>

7 praktische tips voor een beter presterende website

7 praktische tips voor een beter presterende website

Geschreven door Marlijn

“Ik investeer niet in onze website want wij hebben nog nooit een klant binnengehaald via onze website.” Een uitspraak die ik wel eens hoor van ondernemers. Mijn antwoord hierop in 2 woorden, 11 letters: gemiste kans. Jullie bedrijf heeft uiteraard een website, maar dat betekent niet dat je daar tijden mee vooruit kunt. Hoe zorg je ervoor dat jullie website gaat doen wat hij moet doen? Lees in ieder geval deze 7 tips waarmee jullie zelf een verbeterslag kunnen maken.

Basis op orde

In mijn ogen zijn deze 7 tips belangrijke succesfactoren voor websites. Natuurlijk zijn er nog meer succesfactoren waar je misschien specialisten voor nodig hebt. Denk aan websitebezoekers aantrekken met betaalde advertenties, social media campagnes, een krachtig webdesign, goede webtechniek en een indrukwekkende online experience. Mijn advies: zorg dat jullie de basis op orde hebben en bouw de website elke keer uit.

#1 Wat moet de website opleveren?

Een goede website straalt vertrouwen uit en heeft een duidelijk doel. Online doelstellingen komen niet zomaar uit de lucht vallen, ze zijn altijd gebaseerd op de organisatiedoelstellingen. Begin daarom bij het achterhalen van de organisatiedoelen en breng daarna in kaart wat de website voor jullie moet opleveren:

  • Wil je meer leads genereren?
  • Branding en merkbeleving versterken?
  • Contact-aanvragen stimuleren?
  • In beeld komen bij talentvolle potentiële werknemers?

De tijd nemen om in kaart te brengen wat de website moet opleveren is een cruciale eerste stap.

#2 Bezoekersgedrag meten

Nu je weet wat de website moet opleveren, start je met het onderzoeken van het gedrag van jullie websitebezoekers. Niet één bezoeker denkt hetzelfde. En niet één bezoeker doet hetzelfde. Toch geven statistieken een goed beeld hoe een website op hoofdlijnen bezocht wordt. Waar komen jullie bezoekers vandaan? Wat vinden ze interessante pagina’s om te lezen? Waar haken ze af? En hoe zorg je ervoor dat ze weer terugkomen? Een schat aan informatie gaat schuil achter de statistieken van een website. Duik eens in Google Analytics en zoek op hoofdlijnen uit hoe jullie website bezocht wordt. Met het vastgestelde doel in het achterhoofd maak je inzichtelijk hoe de website presteert en waar je deze moet optimaliseren. Hoe moet de user experience zijn en hoe (strategie) ga je die bereiken?

#3 IJzersterke webteksten

Zet de bril op van jullie ideale klant. Lees door deze bril de webteksten en vraag je af ‘wordt mijn ideale klant overtuigd?‘ Zijn de teksten aantrekkelijk en begrijpelijk genoeg geschreven? Wordt alleen het belangrijkste verteld of krijgt de bezoeker een informatie-overload? Vaak zijn we geneigd om te veel te vertellen en te veel in detail te treden op een website. Advies: kom tot de kern en beperk tot de informatie die écht relevant is. Bezoekers hebben vaak weinig tijd en scannen teksten. Zij blijven alleen hangen bij de stukken die zij echt interessant vinden. Zorg ervoor dat de webteksten goed scanbaar zijn met duidelijke koppen, tussenkoppen, opsommingen en een goede interne linkstructuur. Breng daarna focus aan en bepaal welke pagina’s op jullie website SEO-geoptimaliseerd (goed vindbaar in Google) moeten worden. Zo trek je meer bezoekers naar de website. Een ijzersterke webtekst:

  • Heeft korte, actieve zinnen
  • Is relevant voor je doelgroep(en)
  • Heeft een conversiegerichte schrijfstijl
  • Draagt bij aan een gebruiksvriendelijke menustructuur
  • Is optimaal ingericht voor de zoekmachine (SEO teksten)
  • Helpt de scannende lezer


#4 Een onderscheidend verhaal

Bedrijven met een sterk en helder verhaal scoren beter. De corporate story of het merkverhaal moet duidelijk maken wie jullie zijn, waarin jullie je onderscheiden en wat jullie ambitie is. Een goede corporate story brengt de belofte van jullie bedrijf of organisatie tot leven. Verstop jullie verhaal niet in een onbereikbare pagina op de website, maar zet het op een zichtbare plek met passende beeldtaal en fotografie. Of geef het verhaal extra lading met een toffe video voor extra merkbeleving.

#5 Overtuig met autoriteit

Autoriteit is een van de zes beïnvloedingsprincipes van Amerikaanse hoogleraar Cialdini. De witte jas van de dokter is een signaal van betrouwbaarheid net als het oordeel van de Consumentenbond. Een paar praktische tips hoe je dit overtuigingsprincipe kunt inzetten:

  • Plaats keurmerken: keurmerken en certificaten van erkende instanties wekken vertrouwen en nemen onzekerheden weg
  • Toon relevante onderzoeken, lidmaatschappen, diploma’s en certificaten van medewerkers
  • Toon logo’s van erkende merken, partners of leveranciers

#6 Overtuig met sociale bewijskracht

Een ander beïnvloedingsprincipe van Cialdini is sociale bewijskracht. Mensen zijn over veel dingen niet zeker, maar willen dat wel graag zijn. Daarom kijken we op onzekere momenten naar wat anderen doen en volgen dat voorbeeld dan. Op websites vindt het ophalen van bewijs vooral plaats in de vorm van:

  • Opdrachtgevers: plaats logo’s van opdrachtgevers, dit zorgt voor herkenning en bewijskracht
  • Projecten: licht een aantal projecten uit, dit laat zien hoe jullie te werk gaan en wat het resultaat is
  • Reviews: laat klanten onafhankelijke reviews plaatsen. Een goed systeem hiervoor is: klantenvertellen.nl
  • Case-studies: plaats een case-studie die dieper ingaat op wat jullie bedrijf allemaal doet. Een goede case studie omschrijft hoe jullie handelen in een bepaalde situatie. Start met een duidelijke omschrijving van een probleem, de geboden oplossing, het resultaat voor de klant en sluit af met de waardering van de klant

#7 Overtuig met sympathie  

De tijd van de stockfoto’s, gelikte beelden en het ‘naar de mond praten’ van de klant is nooit succesvol geweest. Steven van Belleghem, auteur van When Digital becomes Human, legt uit: ‘Echt klantcontact wordt steeds schaarser en daarmee crucialer. We leven in een wereld waarin de menselijke factor het verschil maakt’. Klanten willen geen zakendoen met een bedrijf of merk, maar met mensen! Sympathie is ook een beïnvloedingsprincipe van Cialdini en heeft alles te maken met iemand iets gunnen als je die persoon aardig vindt. Advies: laat echte verhalen van echte mensen zien op jullie website. Niet te perfect, maar vooral empathisch, gepassioneerd en écht. Keep it real. Extra tip: deel deze verhalen ook op de social media kanalen van jullie bedrijf. Je zult merken dat deze berichten veel bereik, interactie en waardering opleveren.

Meer weten?

Als full service communicatiebureau adviseren, begeleiden en ondersteunen we bedrijven bij de uitvoering van succesvolle online marketing en communicatie. We vergroten jullie online zichtbaarheid en halen het maximale uit jullie online kanalen. Lees meer over online communicatie.

Marlijn

Geïnspireerd geraakt?

Nieuw!
4 vacatures