Via Snapchat en TikTok bewustwording creëren
De social campagne ‘Onzichtbaar maar waar’, werd gericht op de jongere doelgroep van 13 tot 24 jaar. Deze doelgroep maakt het meest gebruik van de social media kanalen Snapchat en TikTok. Door middel van korte video’s werden jongeren gewaarschuwd wat seksuele en criminele uitbuiting is en hoe je hulp kan vragen. Qua vormgeving is ingespeeld op wat jongeren direct zullen herkennen, namelijk communicatie via WhatsApp. Bekijk hieronder de video’s.
Inzet van stockbeelden
Seksuele en criminele uitbuiting zijn onderwerpen die impact maken. Het ligt in de meeste gevallen gevoelig om echte beelden te schieten en in te zetten voor de campagne. Voor het ontwikkelen van deze campagne is daarom gebruik gemaakt van stockbeelden (foto en video), ondersteunend aan de boodschap die we ermee over willen brengen. Ze zorgen voor de gewenste sfeer en vooral de bewegende beelden hebben een triggerend effect bij de scrollende jongeren!
Welke video had het meeste bereik op Snapchat?
Meten is weten! Voor onze opdrachtgever Kenniscentrum Mensenhandel Twente hebben we de belangrijkste resultaten onder elkaar gezet. Vooral bereik, kliks, weergaven en welke doelgroep daadwerkelijk is bereikt zijn belangrijke KPI’s om het succes van deze campagne te kunnen bepalen. TikTok is streng betreft het vrijgeven van gegevens onder de 18 jaar, dus de resultaten van dit kanaal zijn beperkt inzichtelijk.
De belangrijkste resultaten op een rij:
- De video op Snapchat over criminele uitbuiting had 450.000 weergaven
- De video op Snapchat over seksuele uitbuiting had 940.000 weergaven
- De gemiddelde CTR van de gehele campagne is met 0,96% gelijk aan de klikfrequentie van de videoadvertenties op Snapchat
- Beide video’s hebben de meeste zichtbaarheid opgeleverd onder de leeftijdscategorie 13-17 jaar op Snapchat
- Alhoewel de toename van bezoekers op de website niet het primaire doel was, is dit in de campagneperiode met ruim 4.000% (!) gestegen naar zo’n 18.000 bezoekers!