Door Catapult creëert
2021 is achter de rug. Tijd om met een frisse blik vooruit te kijken naar het komende jaar. In dit artikel neem ik het visuele uithangbord en online visitekaartje van jouw organisatie onder de loep: de website. Online ontwikkelingen gaan razendsnel. Websites die 5 jaar geleden professioneel waren, kunnen nu alweer sterk verouderd zijn. Hoe zorg jij ervoor dat jouw website genoeg bezoekers trekt, voorkeur creëert bij de doelgroep en nog beter: bezoekers de gewenste actie laat verrichten? Beantwoord voor jezelf de volgende website checklist en find out!
Goed vindbaar zijn in Google wordt steeds belangrijker. Als je online niet gevonden wordt, dan loopt jouw website waarschijnlijk potentiële klanten mis. Maar liefst meer dan 200 ranking factoren bepalen jouw positie in Google. Toch kun jij zelf veel doen. Voer een SEO-check uit en zorg dat je inzichtelijk hebt welke zoekwoorden (keywords) jouw doelgroep gebruikt. Verwerk de zoektermen onder andere in webteksten, page title, h1-kop, h2-kop en afbeeldingen. Maar overdrijf niet! Zorg dat je je verdiept in je doelgroep en voor je doelgroep blijft schrijven. Je tekst moet wel aanspreken en niet geschreven worden voor een machine.
Steeds meer mensen bezoeken websites op een mobile device. Daarom is het belangrijk dat jouw website mobielvriendelijk is. Is jouw website niet geschikt voor mobiele apparaten, dan verlaten bezoekers jouw website eerder. Daarnaast geeft Google websites die rekening houden met mobiele gebruikers steeds meer voorrang in de ranking. Zorg dat jouw website responsive is, dus gemakkelijk leesbaar op de mobiele telefoon of tablet van je bezoekers. Doe de mobielvriendelijke test en kijk hoe gemakkelijk een bezoeker je pagina kan gebruiken op een mobiel apparaat.
Een beeldscherm is geen blad papier. Uit onderzoek blijkt dat mensen online anders lezen dan wanneer ze van papier lezen. Zo lezen we online trager en onthouden we minder goed wat we lezen. We lezen gemiddeld 25% minder op een scherm en gemiddeld slechts 28% van de tekst op een pagina. Eigenlijk lezen we niet, maar scannen we. 80% van de aandacht van bezoekers gaat naar de informatie boven de paginavouw. Met de term paginavouw wordt de imaginaire lijn bedoeld tussen dat deel van de webpagina dat je kan zien zonder te scrollen en dat deel dat zichtbaar wordt nadat je scrolt. Check of alle tekst op jouw website écht nodig is en zet de belangrijkste informatie boven de paginavouw.
Goede tekstuele content:
Onze concentratieboog is steeds korter. Een trage website vinden we al snel irritant. Is een website niet binnen enkele seconden in beeld, dan haakt een flink deel van je bezoekers al af. Daarnaast is de laadtijd van je website ook belangrijk voor je positie in Google. Benieuwd naar de (mobiele) snelheid van jouw website? Gebruik test my site van Google en bekijk het gratis rapport.
Jouw website kun je meten met gegevens uit Google Analytics. Zonder de statistieken weet je niet hoe jouw website presteert en kun je jouw website niet optimaliseren. Google Analytics is een gratis tool waarmee je een hoop gegevens kan verzamelen over je websitebezoekers. Als je weet wie jouw website bezoekt, wat die bezoekers doen en waarom, dan kun je ongetwijfeld deze statistieken vertalen naar concrete verbeteringen. Benieuwd hoe Google Analytics werkt? Een leestip: Google Analytics in 60 minuten.
Een goede website is een vak apart. Het vraagt om kennis van strategie, SEO, Google Analytics, usability, webdevelopment, contentmarketing en vooral tijd. Ben je benieuwd hoe jouw website momenteel scoort?
Start hier de gratis website scan