Door Herald
Daar sta je dan. Geniaal idee, fantastisch product of dienst, boordevol energie. Klaar om de markt te betreden. Maar waar ga je staan? Welke plek kies je ten opzichte van vergelijkbare organisaties of producten? Voor je enthousiast doorraast, maak hier pas op de plaats. En denk even goed na. Een slimme en doordachte positionering kan je veel opleveren (en een hoop gedoe besparen).
Positioneren is het kiezen van een onderscheidende plaats op de markt ten opzichte van je directe concurrenten. Onderscheidend is hier het toverwoord. Want de verleiding is groot om de plek te kiezen waar je concurrenten al succesvol zijn. Je kunt er vervolgens op rekenen dat je in een vechtmarkt terechtkomt. En dat je flink moet investeren in (betaalde) marketingcommunicatie. Weet je echter een unieke plek in de beleving van je doelgroep te creëren, wordt je marketingleven een stuk overzichtelijker, succesvoller, logischer en goedkoper.
Ben je klaar om goed over je positionering na te denken? Onthoud dan dat er een aantal belangrijke principes zijn bij positioneren:
Onderscheidend kun je met verschillende strategieën zijn. Je kunt het vinden in je distributie, op rationele of emotionele benefit. Maar ook op moment, op prijs, op doelgroep, op design of op mentaliteit. Of in een combinatie daarvan.
Beetje teveel informatie? Of juist te weinig? Keuzestress? Meer weten? Hou je positioneringsvraagstuk niet intern. Gebruik je doelgroep, je omgeving en eventueel een goed bureau. Bijvoorbeeld één uit Hellendoorn.