Door Herald
Als ik op feestjes vertel dat ik bij een reclamebureau werk -het is officieel een communicatiebureau, maar reclamebureau spreekt meer tot de verbeelding- zijn mede-feestgangers best nieuwsgierig naar de campagnes die wij doen. Die nieuwsgierigheid neemt af als ik moet bekennen dat we niet de grote retailmerken in portefeuille hebben. Grolsch, Bolletje, Johma, Kees Smit: we zitten om de hoek, maar hebben elkaar nog niet uitgedaagd. Neemt niet weg dat wij voor geweldige andere merken werken…
Wij bedienen voor het brede publiek bekende en minder bekende merken. Kijk eens op www.catapult.nl voor mooi werk! En daar lees je ook dat we actief zijn in pensioencommunicatie. De kans bestaat dat vrienden nu afhaken, even moeten plassen of een drankje halen. Mij alleen laten met mijn glas wijn, terwijl over pensioen veel nieuws te vertellen is!
Pensioenfondsen vinden het belangrijk (en zijn bovendien verplicht) om Nederland pensioenbewust te maken en in beweging te krijgen voor pensioen. Maar waarom zou je nu iets doen voor je pensioen?www.nuietsdoenaanjepensioen.nl is voor iedereen een aanrader! Een initiatief van de Nederlandse Pensioenfederatie en bruikbaar in pensioencommunicatie. Hadden wij hem maar bedacht.
Lange tijd was pensioen voor de meeste Nederlanders iets vanzelfsprekends, iets wat voor je geregeld werd. Had jij je hele leven gewerkt, dan wachtte er aan het einde van de rit ‘automatisch’ voldoende werknemerspensioen in aanvulling op je AOW. Maar van dat ‘automatisch voldoende’ mogen we niet uitgaan. Via veel werkgevers bouw je elke maand pensioen op en dat inderdaad automatisch. Maar het risico dat het inkomen later minder is dan waar jij voor je oude dag op hoopte, draag je zelf. Bovendien kun je alleen zelf de vraag beantwoorden wat voor jou een financieel acceptabele oude dag is en wanneer die dag aanbreekt. Wat betekent dat voor de keuzes die je vandaag maakt: sparen, besparen of beleggen, misschien zelfs met fiscaal voordeel. Hoe eerder je aan de slag gaat met je inkomen later, hoe groter het effect daarvan op de lange termijn.
Ik interviewde pas een bestuurslid van een pensioenfonds van een grote bank. Zij heeft net als ik een voorliefde voor communicatie en liefst maatschappelijk relevant. “Ons brein is geprogrammeerd om makkelijk verleid te worden tot korte termijn denken, terwijl ons pensioen vraagt om het ultieme lange termijn denken. Hoe verleiden we dan? Pensioen zien we als ‘iets voor later’. Waarom zou je je er nu in verdiepen? Heb je al een uurtje vrij, ga jij je dan verdiepen in je pensioen of die serie afkijken op Netflix?”. We concurreren dus met Netflix. Pensioencommunicatie is met recht een uitdaging. En daar houd ik wel van.
Wat helpt is dat er veel onderzoek gedaan wordt naar pensioencommunicatie. Door gedragswetenschappers, neuromarketeers en communicatiewetenschappers. Wat werkt wel en wat werkt niet? Kunnen we pensioen urgent maken? Van nu en met een deadline? Hoe maken we pensioen toegankelijk en dan ook nog eens begrijpelijk? ‘In your face’ met handige tools. Combineren we deze wetenschap met eigen ‘best practices’ in pensioencommunicatie, dan resulteert dat slimme communicatieadviezen, creatieve campagnes en praktische communicatieoplossingen. Stapsgewijs creëren we een ‘drive’. Wie nu de regie pakt, zal ervaren dat dat simpelweg een opgeruimd gevoel geeft. In best weinig tijd (dat uurtje Netflix), redelijk eenvoudig met DigiD, de planner van je pensioenfonds, een bezoek aan www.mijnpensioenoverzicht.nl of het bijwonen van een pensioenbijeenkomst. En met effect: je weet waar je financieel staat, hebt een toekomstbeeld en handelingsperspectief. Ook kun je de transformatie naar een nieuw pensioenstelsel beter volgen. Pensioen dat beter aan moet sluiten bij nu én houdbaarder is in de toekomst. Dit gaat over jou en jouw pensioenpot.
In mijn dagelijks werk geef ik praktisch communicatieadvies, ontwikkel ik met collega’s creatieve campagnes en creëer ik content. Het effect van communicatie is afhankelijk van veel factoren. Op sommige heb je invloed op andere beperkt of zelfs helemaal niet. Maar ik ben ervan overtuigd dat het succes staat of valt met inlevingsvermogen. Hoe goed snap jij je publiek? Waar bereik je ze? Hoe raak je ze en het allerbelangrijkst: wat willen zij van jou weten? Liefst in begrijpelijke taal. Dekkingsgraden, rekenrente en opbouwkorting? Het zal wel. “Korting is positief toch?” In pensioenland niet. En natuurlijk bieden de vastgestelde taalniveaus, begrippenlijsten en ‘tone of voices’ houvast. Beter werkt het zelf in de huid van je publiek te kruipen. En dat is makkelijk in pensioencommunicatie. Ik heb zelf een pensioenregeling via mijn werkgever. Moet me daarin ook verdiepen en wordt aangemoedigd de regie te pakken.
Ik woon samen met man en twee kinderen, werk 20 jaar (bij dezelfde werkgever, dat is goed voor mijn pensioen!) en heb nog 25 jaar carrière (????) in het vooruitzicht. We bouwen een nieuwe huis en sloten daarvoor recent een nieuwe hypotheek af. Wist je dat pensioen ook daarbij een rol speelt? Ik vind het belangrijk dat mijn gezin zich financieel redt als ik arbeidsongeschikt raak of doodga. Niet leuk om over na te denken, maar goed om kort bij stil te staan. Wat is er geregeld voor partner en kinderen als mij iets overkomt? Kunnen ze in dat nieuwe huis blijven wonen? Krijgen zij een pensioenuitkering? En wat gebeurt er met mijn pensioen als ik na al die jaren toch eens van baan wissel? Waar moet ik op letten? Laatst sprak ik een dame die ruim voor haar zestigste besloot met pensioen te gaan. Kan ik dat ook als ik zou willen? Moet ik dan nu zuiniger gaan leven, sparen of misschien beleggen?
Ik nam (met DigiD) een kijkje op www.mijnpensioenoverzicht.nl. En er zit toch wel een ‘gaatje’ tussen inkomen later en de uitgaven als ik doorleef zoals ik nu doe. Dubbelcheck via de CalcuLater gaf eenzelfde inzicht. Jammer, want als ik hoop het eerdergenoemde feestje meld dat ik over 10 jaar stop met werken, heb ik vast de aandacht terug! “Waar doet ze het van?”. Op www.wijzeringeldzaken.nl; van het NiBud lees ik wat ik nu concreet kan doen voor een beter pensioen. Ik maak er werk van!
#pensioencommunicatie, #penioenstelsel, #reclamebureau, #content, #netflix, #pensioen, #eerderstoppenmetwerken