Door Herald
Doen jullie ook marketing? Jullie zijn toch een marketingbureau? Als we daar een goed antwoord op moeten geven, zouden we moeten zeggen: NEE. Ik geef toe dat we in het eerste contact voor het gemak toch vaak met ja antwoorden. Want niet iedereen heeft de begrippen marketing en marketingcommunicatie scherp en worden daardoor vaak door elkaar gebruikt. Tijd om dit eens duidelijk uit te leggen. Handig voor jou èn voor ons.
Marketinggoeroe Philip Kotler definieert marketing als het proces en de activiteiten waarmee bedrijven waarde creëren voor de klant en sterke klantrelaties scheppen en opbouwen, om in ruil daarvoor waarde van de klant te krijgen. Plat gezegd: wat doe je om geld te verdienen? In een marketingplan maak je als organisatie een analyse van de markt die je wil betreden, formuleer je doelstellingen en kies je een marketingstrategie. Je kiest je positionering en je werkt je marketingmix uit. Die marketingmix bestaat dan uit de welbekende P’s: product, prijs, plaats en promotie.
In de meeste gevallen stel je een marketingplan als bedrijf zelf op. Dat plan vloeit namelijk rechtstreeks uit je organisatiestrategie. En wie kent jouw markt en bedrijf het best? Als communicatiebureau kunnen we natuurlijk meedenken over de positionering en feedback geven op jullie aanpak, maar dit is geen bal die je bij een communicatiebureau neer zou moeten leggen. Wij gaan niet over jullie product, niet over jullie prijs en ook niet over de manier waarop jullie distribueren.
Waar we wel heel veel verstand van hebben is van de laatste P. Die van Promotie. Eigenlijk is dit woord niet meer zo passend. Wij noemen dit liever marketingcommunicatie. Maar ja, dat begint niet met een P. En daarmee heb je ook het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie te pakken. Wij werken uit hoe we met communicatie kunnen bijdragen aan jouw marketingdoelstellingen.
In een marketingcommunicatieplan bepalen we een merkidentiteit (passend bij de in het marketingplan gekozen positionering) en bepalen we een merkstrategie. We benaderen het communicatievraagstuk in relatie tot de marketingstrategie. Vandaar uit bepalen we communicatiedoelstellingen. We kijken naar de relevante communicatiedoelgroepen en kiezen een communicatiestrategie. Vanuit een propositie en creatieve campagneconcepten werken we een middelenmix uit.
We zijn dus geen marketingbureau, maar wel een verdomd goed marketingcommunicatiebureau. Eentje die jou kan helpen met het realiseren van jouw marketingdoelstellingen. Ik zou ons zeker eens bellen.