Door Catapult creëert
Je bent als werkgever op zoek naar nieuwe talenten. In een arbeidsmarkt waarin de vacatures groeien en de werkloosheid daalt, is dit lastig. Talent is schaars. Je concurrenten vissen in dezelfde vijver. De kans is groot dat de talenten die je zoekt al een baan hebben. Hebben ze dit niet, dan is er genoeg aanbod om uit te kiezen. Kortom, je moet meer dan voorheen talenten verleiden om voor jouw bedrijf te kiezen. Hoe je dit doet? Door gerichte arbeidsmarktcommunicatie met een onderscheidend werkgeversmerk. Maak impact met creatieve employer branding!
Een sterk werkgeversmerk bepaalt hoe jij wordt gezien (door toekomstige werknemers) en ervaren (door je huidige werknemers). Het imago van je bedrijf wordt bepaald door wat jij je werknemers biedt. Niet alleen op het gebied van salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, groeikansen en werksfeer. Steeds meer werknemers vinden het belangrijk te werken voor een bedrijf die normen en waarden heeft die zij delen en die ze de mogelijkheid biedt om onderdeel te zijn van een groter geheel, waar ze tegelijkertijd hun eigen identiteit kunnen behouden.
De eerste stap is om te analyseren waar je nu staat. Wat zijn je sterke en zwakke punten? Betrek je medewerkers hierbij. Zij kunnen beter dan wie dan ook verwoorden waarom ze voor je bedrijf werken. Wat maakt het dat ze trots zijn op je bedrijf? Wat vinden zij uniek aan je bedrijf? Op deze manier kom je erachter wat jouw bedrijfscultuur is. Want deze wordt bepaald door de mensen die voor je werken en de manier waarop zij in hun werk staan.
Wat maak jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk ten opzichte van andere werkgevers? Waarom zou een werknemer voor jou kiezen? Beantwoord deze vragen en vertaal ze naar krachtige eigenschappen die je scherp en aansprekend neerzet. Op deze manier spreken ze tot de verbeelding en val je meer op bij je potentiële werknemers. Kijk ook eens naar je concurrenten. Wat doen zij en hoe kun jij je van hen onderscheiden.
Belangrijk om voor ogen te houden, is wie je wil aanspreken. Wat is je doelgroep? Voor wie wil je aantrekkelijk zijn? Waar beweegt je doelgroep zich? Hoe scherper je dit voor ogen hebt, hoe beter je je communicatie hierop kunt richten.
Bovenstaande stappen doorlopen? Dan heb je de belangrijkste punten inzichtelijk voor het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk. Geef nu invulling aan je werkgeversmerk door het formuleren van je eigen unieke verhaal. Wees niet te bescheiden. Belangrijk aan je verhaal is dat je dit waar kunt maken. Verkoop geen gebakken lucht. Een sterk werkgeversmerk zorgt ervoor dat je je bedrijf als aantrekkelijke werkgever in de markt zet en je je onderscheidt van je concurrenten.
Zorg ervoor dat het verhaal wordt gedragen binnen je bedrijf. Medewerkers moeten zich kunnen identificeren met het verhaal. Denken ‘Ja, dat zijn wij!’. Als dit het geval is binnen alle lagen van je bedrijf, dan worden je medewerkers je ambassadeurs. Dat is wat je wilt. Blije, enthousiaste en betrokken medewerkers die zich kunnen identificeren met het bedrijf waarvoor ze werken en dit naar buiten uitdragen.
Binnen binden, is buiten vinden.
Je hebt je werkgeversmerk gedefinieerd. Tijd om dit te communiceren naar potentiële werknemers. Ook wel arbeidsmarktcommunicatie genoemd. Zorg ervoor dat dit geen los onderdeel is of een eenmalige marketingactie. Communicatie op de arbeidsmarkt moet passen bij de normen, waarden en missie van jouw bedrijf. Betrek alle afdelingen hierbij. Zorg ervoor dat het een onderdeel wordt van het strategisch meerjarenplan van je bedrijf en koppel doelstellingen hieraan.
Wat niet mag ontbreken, is een creatief concept waarmee je je onderscheidt, opvalt en die de rode draad vormt in je arbeidsmarktcommunicatie. Onderdeel van het creatief concept zijn onder andere het bepalen van beeldgebruik, de vormgeving en de tone-of-voice. Focus je binnen deze campagne op de punten waarin je je onderscheidt. Tip: laat je medewerkers hierin de hoofdrol spelen. Laat hen het verhaal vertellen. Deze verhalen wegen zwaar bij de beslissing van kandidaten om bij jou te gaan solliciteren. Zorg er voor dat de informatie die wordt gegeven uniek en interessant is.
Met alleen een vacaturetekst van 600 woorden vol algemeenheden trek je in deze tijd geen nieuwe talenten. Breng de klantreis van je potentiële werknemers in kaart. Bepaal aan de hand hiervan welke communicatiemiddelen je in zet. Een goede werken-bij-website is niet meer weg te denken. Maar denk verder dan alleen een website. Zet videomarketing in. Maak gebruik van een social media campagne. Neem een podcast op. Wees creatief en denk out-of-the-box.
Koppel doelstellingen aan de campagne en meet de resultaten. Zo kun je de campagne bij sturen wanneer nodig.