Door Catapult creëert
De krapte op de arbeidsmarkt dwingt ons om te investeren in employer branding. Geef jij je werkgeversmerk al genoeg lading? Overweeg je een aparte werken bij website? Of wil je de huidige site optimaliseren?
Ik geef je 7 effectieve en strategische tips om het maximale uit je site te halen!
De arbeidsmarkt is tegenwoordig niet zo dat je je kunt veroorloven om passief te zijn en eisen te stellen. Kijk daarom naar hoe jouw organisatie past in het leven van een kandidaat. Laat dit doorwerken in je concept, je advertenties en de content op je website.
HET uitgangspunt voor het ontwerp van de wervingssite is de reis die de potentiële collega maakt om uiteindelijk bij je te gaan werken. Welke informatiebehoeften heeft hij of zij in de verschillende stappen van zijn of haar reis? Speel hier op een handige manier op in door content, buttons en formulieren op de juiste plek te plaatsen.
Potentiële collega’s krijgen een voorproefje van de sfeer en cultuur en ervaren of zij zich daar wel of niet prettig bij voelen. Niets is vervelender dan je tijd investeren in een kandidaat die uiteindelijk niet in je organisatie blijkt te passen.
Het zijn de mensen die de organisatie maken. Al die mensen hebben hun eigen verhalen, passen op een eigen manier bij de organisatie, doen verschillende dingen. Potentiële collega’s horen liever die echte verhalen van hun toekomstige collega’s dan de promoteksten die door een communicatiebureau zijn geschreven. Dit geldt nog sterker voor de jongste generatie, die zich sterk laat beïnvloeden door wat anderen ervaren, delen aan kennis en aanbevelen. Denk in verhalen in tekst, video, chats, of persoonlijke ontmoetingen.
Meer dan 65% van websitegebruikers, bekijkt een site tegenwoordig via zijn of haar mobiele telefoon. Je laat als organisatie echt een kans liggen, als je hier niet op inspeelt. Minimaliseer daarom de hoeveelheid informatie, kom tot de kern, maak mobiel solliciteren mogelijk en laagdrempelig. Zorg dat je site uitgebreid getest is als mobiele versie voordat je deze online zet.
Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je website goed gevonden wordt in Google. Denk goed na over de naam van de URL, paginatitels, zoekwoorden in vacatureteksten, gebruik van koppen en subkoppen, focustrefwoorden, metaomschrijvingen, fotobijschriften en links van en naar de wervingssite. Doe je een investering in SEO (search engine optimization) dan doe je in een investering in de lange termijn.
Wil je je echt onderscheiden en opvallen? Zet dan ook in op een betaalde online campagne waarbij je zowel je werkgeversmerk meer lading geeft als vacatures onder de aandacht brengt bij een hele specifieke doelgroep.