Door Jacomine
Het is niet de eerste keer dat we het zeggen: employer branding is belangrijker dan ooit. De krapte op de arbeidsmarkt, concurrentie van andere werkgevers, het imago van je organisatie, gen-Z; er zijn veel factoren die je min of meer dwingen om aan je werkgeversmerk te werken. Wil je meer naamsbekendheid voor jouw organisatie als werkgever? Zorg dan dat je zowel on- als offline onderscheidend bent en opvalt.
Er zijn tal van offline communicatiemiddelen die je in kunt zetten. Denk maar aan een abricampagne, citydisplays, werknemersmagazine, gadgets voor open dagen met je logo, of reclame op een zendmast langs een snelweg.
Maar, hoe werk je nou online aan je employer branding zodat je je doelgroep ook echt bereikt, aanspreekt en triggert om te solliciteren?
Stap 1:
Breng in kaart welke vacatures moeilijk op te vullen zijn. Welke mensen zoek je om die banen te vervullen? Wie zijn ze? Wat beweegt ze? Waar bevinden ze zich online? Maak een overzicht van de verschillende persona’s en hun eigenschappen. Semrush heeft een handige tool ontwikkeld waarmee je zelf makkelijk gegevens in kunt vullen zoals demografische gegevens, manier van communiceren, frustraties en motivaties.
Vergeet ook niet om op zoek te gaan naar (stock)foto’s die weergeven hoe de doelgroep zich gedraagt. Zo kruip je helemaal in de huid van je doelgroep en ben je klaar voor de volgende stap. Overigens is deze stap ook heel nuttig als je je richt op offline middelen of voordat je gaat beginnen met je arbeidsmarktcommunicatie campagne.
Stap 2:
Start met een goede werken bij website. Dat lijkt misschien een open deur, maar er zijn nog steeds veel organisaties die de meerwaarde van een aparte werken bij website niet zien. De grootste voordelen? Je leidt jouw potentiële werknemer direct naar de voor hem belangrijkste informatie en je kunt afwijken van je corporate huisstijl.
Informatie wordt door je bezoeker sneller gevonden EN je kunt een speelse, creatieve en opvallende variant op je huisstijl inzetten om potentiële werknemers te triggeren. Bedenk een passende boodschap die aansluit bij de motivaties en de manier van communiceren van je doelgroep(en).
Stap 3:
Je hebt bij de eerste stap in kaart gebracht welke doelgroepen je aan wilt spreken en waar zij zich bevinden. Je werken bij website is klaar. Tijd voor de volgende stap: het maken van aansprekende content! Heb je een overkoepelend creatief concept bedacht? De rode draad die zorgt voor herkenbaarheid rondom je werkgeversmerk? En deze doorgevoerd in de website?
Dan is het belangrijk dat je content hier ook goed op aansluit. Denk na over welke soorten content je inzet. Ga je voor video? Wil je infographics maken? Displaybanners? Animatie? Welke vorm je ook kiest, ga in ieder geval voor beelden met echte mensen. De werknemers uit je organisatie. Zij weerspiegelen je werkcultuur en kunnen als geen ander vertellen vertellen of laten zien hoe werken binnen jouw organisatie is.
Stap 4:
Tijd voor je campagne! Als het goed is, heb je alles goed voorbereid. Je hebt je kapstok, de doelgroepen die je wilt bereiken, je content. En waarschijnlijk heb je bij het maken van de content ook al een beetje gedacht aan de kanalen die je inzet. Stap 3 en 4 kun je daarom ook heel goed omdraaien of tegelijkertijd doen.
Als je kiest voor video, dan is het natuurlijk slim om YouTube in te zetten zodat je je video’s hier weergeeft en de juiste mensen target. Of wat dacht je van TikTok om een jong publiek aan te spreken? Displaybanners kun je goed inzetten op platformen als DPG, Marktplaats, Google en grote websites zoals de Telegraaf.nl. En een infographic of animatie leent zich goed om je te onderscheiden op de traditionele social media kanalen zoals Facebook en Instagram.
Je hebt alle stappen gevolgd en alles ingericht. Maar wanneer is je employer branding campagne nou succesvol? Wist je dat een gemiddelde werken bij website een conversiepercentage heeft tussen de 2% en 4%? En dat de meest gemiddelde CTR rates op de kanalen tussen de 0,3%(Display) en 2,% (Google en social media) liggen. Houd de statistieken op alle platformen uitgebreid in de gaten! Wist je dat je in Meta Business heel makkelijk een rapportage kunt maken? Zo kun je heel goed zien wat je CTR is voor verschillende doelgroepen. Is je CTR hoger dan het gemiddelde? Dan doen je advertenties het goed.
Maar uiteindelijk wil je natuurlijk weten of mensen doorklikken naar je website en hun gegevens achterlaten. Installeer daarom altijd Google Analytics. Maak gebruik van tags voor gebeurtenissen zodat je ook kunt monitoren welke buttons de meeste kliks opleveren en welke kanalen jou de meeste conversie opleveren. Stuur tijdig bij, speel met budgetten en je zult zien dat je werkgeversmerk binnen de kortste keren meer naamsbekendheid geniet!